کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی افسردگی و اختلالات اضطرابی

کاردرمانی افسردگی

کاردرمانی افسردگی

افسردگی چیست ؟

 

از دیدگاه کاردرمانی , افراد مبتلا به افسردگی معمولا ً انرژی یا انگیزه‌ لازم برای شرکت در فعالیت هایی که برای آن‌ها مهم هستند ندارند . نشانه‌های افسردگی به سن فرد بستگی دارد .

کودکان مبتلا به افسردگی سریعتر عصبانی میشوند و در توجه و تمرکز دچار مشکل هستند . نشانه‌های دیگر افسردگی شامل وابستگی به والدین ، ترس از مرگ مادر و امتناع از رفتن به مدرسه است . نوجوانان مبتلا به افسردگی معمولا ً در سطح پایین اجتماعی قراردارند ، بسیار تندخوهستند و گاهی افکار خودکشی را با دوستان یا خانواده خود در میان میگذارند . براساس آمار مراکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها , خودکشی سومین علت مرگ نوجوانان است.

علائم افسردگی  در بزرگسالان متفاوت است . آن‌ها در اوقات فراغت با خانواده و فعالیت های روزمره شرکت می‌کنند . این کمبود انرژی نیز می‌تواند بر کار آن‌ها تاثیر بگذارد . بیدار شدن از رختخواب ، لباس پوشیدن ، مراقبت  و نظافت شخصی ، انجام فعالیت‌های روزمره  و یا بیرون رفتن  با دوستانشان  برای آنها مشکل است . ساگین می‌گوید : " ممکن است علائمی مانند ناراحتی  و احساس غم شدید ، تحریک‌پذیری  و عدم توجه به جزئیات در آنها وجود داشته باشد ، مانند عدم مدیریت پول یا به خاطر نسپردن تاریخ‌های مهم . "

برای سالمندان , افسردگی به صورت علایم جسمی بروز می‌کند . این علایم جسمی بیشتر در غالب  سردرد , بی‌اشتهایی , یا شکایات از مثانه خود را نشان میدهند، که پس از ارزیابی بیشتر آن‌ها ، تشخیص به افسردگی و اضطراب داده می‌شود . برخی سالمندان نیز مشتاق ترک و جدایی از خانه هستند که می‌تواند نشانه افسردگی باشد . سالمندان ممکن است مچ پا یا ران خود را بشکنند و برخلاف افراد جوانتر دیگر قادر به سازگاری با محیط یا تحمل شکستگی به عنوان وقفه‌ای موقتی در زندگی خود نباشد . ترس از افتادن مجدد منجر به بی‌تحرکی ، کاهش استقامت و عدم انعطاف‌پذیری و انزوای بیشتر می‌شود که منجر به افزایش میزان افسردگی می‌شود . افسردگی  در سالمندان با از دست دادن استقلال مرتبط است ، به خصوص  برای آنهایی که به خانه‌های سالمندان و بیمارستان‌ها میروند.

 

چه چیزی موجب افسردگی می‌شود ؟

 

دلایل افسردگی قابل تغییر است. برای برخی افراد افسردگی به طور انحصاری توسط انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز ایجاد می‌شود و ممکن است ژنتیکی باشد ،همچنین می‌تواند علت آن رویدادهایی در زندگی باشد که باعث عدم رضایت از روابط  یا تجربیات زندگی ،  ناتوانی در مدیریت و کنار آمدن با مسئولیت‌های سخت زندگی شود .  الگوهای فکری افراد مبتلا به افسردگی توانایی مغز برای تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد .

 

 

کاردرمانی در افسردگی

 

 

کاردرمانی چگونه میتواند به آنها کمک کند ؟

 

متخصصان کاردرمانی می‌توانند فعالیت های مورد علاقه مراجعان با افسردگی را بررسی کرده و به سازگاری آنها با اجتماع کمک کنند تا به آن‌ها فرصت مشارکت و کسب موفقیت در زمینه های مختلف را بدهند . سپس کاردرمانگران مشخص می‌کنند که چه چیزی در توانایی فرد برای روبارویی با این مسئولیت‌ها ، تاثیر میگذارد و گاهی اوقات کارها را خراب خواهد کرد . عزت‌نفس و ثبات هویت نقش بزرگی در مدیریت افسردگی ایفا می‌کنند و ما به عزت‌نفس از دیدگاه اینکه چگونه در زندگی ما تاثیر می‌گذارد و به تبع آن چه احساسی نسبت به خودمان داشته باشیم ، نگاه می‌کنیم . کاردرمانگران ممکن است درباره برنامه ریزی فعالیت های روزانه و جایگزینی عادات بد با مراجعین خود صحبت کنند .

متخصصان کاردرمانی می‌توانند به افراد مبتلا به افسردگی کمک کنند تا یاد بگیرند چگونه بین اوقات فراغت ، کار و روابط خود تعادل ایجاد کنند . کاردرمانی در جایگاه بسیار خوبی قراردارد که به مردم کمک می‌کند هویت خود را تثبیت کنند و از کارهایی که انجام می‌دهند ، رضایت کامل داشته باشند  .

 

لینک منبع

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.