کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی اوتیسم

  • صفحه اصلی
  • بررسی اثر جابجایی خانه در کودکان اوتیستیک (کاهش استرس و اضطراب)
بررسی اثر جابجایی خانه در کودکان اوتیستیک (کاهش استرس و اضطراب)

بررسی اثر جابجایی خانه در کودکان اوتیستیک (کاهش استرس و اضطراب)

افراد اوتیسمی اغلب به رفتار کلیشه‌ای روزانه پایبند هستند که با نیاز به تکراریک برنامه روتین یکنواخت در یک محیط یا محیط آشنا مشخص می‌شود . مثال‌: ممکن است شامل خوردن از یک بشقاب خاص بر روی یک میز خاص باشد . هر گونه انحراف ازبرنامه های روتین و آشنایی با چیزهای جدید می‌تواند منجر به افزایش استرس و اضطراب شود .صرف‌نظر از اینکه کودکان اوتیسمی هستند یا نه ،جابجایی خانه می‌تواند برای هر کسی استرس زا باشد . بنابراین ، چیزی که برای افراد غیر اوتیسمی وجود دارد قطعا ً یک چالش مشکل‌ساز برای افراد اوتیسمی ، به ویژه کودکان و نوجوانان است .

چیزهای زیادی وجود دارند که  باید هنگام نقل‌ مکان به خانه جدید ، خصوصا برای افراد مبتلا به اوتیسم ،در نظر گرفته ‌شود .

 

کاردرمانی اوتیسم

 

 

قبل از جابجایی منزل

 

آماده‌سازی از قبل ،کلیدی برای به حداقل رساندن خطر سطوح بالای استرس و اضطراب است . داشتن بحث‌هایی در رابطه با جابجایی خانه یک شروع خوب است . آماده باشید تا نظرات و نگرش‌های منفی کودک اوتیستیک را نسبت به حرکت در ابتدای کار دریافت کنید . با این حال ، با تقویت منظم و مثبت در مورد این حرکت میتوان نگرش آنها را به مرور زمان تغییر داد .

برخی چیزهای کلیدی که باید در مورد آن بحث شود شامل موارد زیر است :

  • دلایل این حرکت - خانه بزرگ‌تر است ؟ آیا باغ بزرگ‌تری وجود دارد ؟ آیا یک مدرسه خوب وجود دارد که نیازهای کودک شما را برآورده کند ؟ روی دلایل مثبت تمرکز کنید .
  • کمک‌های بصری - نمایش تصاویر خانه جدید ، اتاق‌خواب / آشپزخانه جدید و مثبت بودن نظرات آنها در مورد آن .
  • به همراه او به خانه جدید مراجعه کنید - برخی از کودکان ممکن است از دیدن خانه جدید قبل ازنقل مکان به آن ،برای آشنا شدن با آن خوششان بیاید.

 

آیا مدرسه جدیدی هم وجود خواهد داشت ؟

این مساله که اگر کودک مبتلا به اوتیسم در مدرسه فعلی خود دوستانی داشته باشد و باید برای یافتن دوستان جدید تلاش کند می‌تواند به طور بالقوه مشکل‌ساز باشد. اگر این مورد با شرایط شما صدق می‌کند ، سعی کنید مدرسه جدید را به طور مستقیم به او نشان بدهید  تا تغییر را برای آن‌ها آسان‌تر کنید .

 

 

در طول نقل مکان

 

برخی از کودکان با اختلال طیف اوتیسم نیز ممکن است از مشارکت در این جابجایی خوشحال باشند که میتوان در واقع از نظر کاهش استرس به آن‌ پناه برد . با این حال ، برخی دیگر ممکن است هیچ مشارکتی در این زمینه  نداشته باشند . در چنین مواردی ،  ماندن با اعضای خانواده و یا دیگر مراقبان ممکن است به طور موقت مورد نیاز باشد . اگر کودک شما مایل به کمک کردن است ، اجازه بدهید در بسته‌بندی وسایل اتاق خود همکاری کنند . این به آن‌ها اطمینان می‌دهد که وسایل آنها گم نخواهد شد ، و آن‌ها بر آنچه که می‌خواهند کنترل دارند ، یا اگر نمی‌خواهند باید  به اشیا و لوازم آن‌ها که از نظر آنها بسیار مهم است توجه داشته باشید.

 

 

پس از جابجایی

 

هنگامی که این جابجایی رخ داد ،مهم است که برنامه روتین کودکان اوتیستیک را دوباره تکرار کنید تا تایید کنید که با وجود جابجایی خانه ، هیچ تغییری انجام نگرفته است . تلاش برای مرتب کردن اتاق جدید آن‌ها مشابه اتاق قبلی ممکن است برای کاهش اضطراب ناشی ازجابجایی مفید باشد .نظارت بر رفتار آن‌ها برای هر گونه اضطراب  بخاطر تغییرات واجب است . در چنین مواردی ، تغییر رفتار ممکن است در ابتدا آشکار نباشد ، اما ممکن است چندین هفته یا حتی چند ماه بعد خود را نشان دهد . توجه داشته باشید که ممکن است برخی از کودکان اوتیسمی از چنین تغییرات بزرگی متاثر نشوند ، بلکه تغییرات ظریف یا کوچک ممکن است باعث افزایش اضطراب یا استرس آنها شود . برای مثال ، این حقیقت که در ورودی یک رنگ جدید است ممکن است باعث مشکلاتی شود . به همین دلیل آماده‌سازی محیط برای اندازه‌گیری این که آنها چه نوع واکنشی نشان میدهند ، ضروری است . علاوه بر این، واکنش‌ها ممکن است فوری نباشند ، اما چند هفته یا چند ماه بعد رخ می‌دهند .

 

 

لینک منبع

 

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.