کلینیک کاردرمانی آریان

اختلالات دیکته

  • صفحه اصلی
  • نوشتار پریشی (دیسگرافیا) ،کاردرمانی کودکان
نوشتار پریشی (دیسگرافیا) ،کاردرمانی کودکان

نوشتار پریشی (دیسگرافیا) ،کاردرمانی کودکان

نوشتار پریشی(دیسگرافیا) به مجموعه‌ای خاص از چالش‌ها اشاره دارد . این اختلال ، مهارت‌های نوشتاری مانند دستخط ، تایپ ، و هجی کردن را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد .راه‌های زیادی برای کمک به کودکان با نوشتار پریشی(دیسگرافیا) وجود دارداگر کودک شما در نوشتن مشکل دارد ، به اختلال نوشتارپریشی دچار شده است .این عبارت به مهارت‌های مورد نیاز برای نوشتن اشاره دارد . که شامل دست خط ، تایپ کردن و هجی کردن کلمات است .

 

 اختلال دیکته نویسی

بسیاری از کارشناسان و کاردرمانگران ، دیکته را به عنوان یک مساله با مجموعه‌ای از مهارت‌های شناخته‌شده به عنوان رونویسی از یک مطلب شفاهی می‌دانند . این مهارت‌ها شامل نگارش ، تایپ کردن و هجی کردن صحیح کلمات هستند یکی از نشانه‌های اصلی اختلال در دیکته نویسی دست خط ناخوانا و نامرتب است .

برخی از مهارت‌های کلیدی در دست خط که کودکان ممکن است با آن‌ها مشکل داشته باشند:

  • نوشتن شکل صحیح حروف
  • قراردادن فاصله مناسب بین حروف در صفحه
  • کشیدن خط مستقیم
  • کنترل دفتر و کاغذی که در آن می نویسند
  • نحوه صحیح ، گرفتن مداد یا دیگر ابزار نوشتاری در دست
  •  عدم پارگی کاغذ بدلیل فشار بیش از اندازه ابزار نوشتاری روی کاغذ
  • کنترل بازو ها برای نوشتن

 

خواندن املای صحیح کلمه در اختلال دیسگرافیا بسیار مشکل است . به همین دلیل بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال نوشتن در دیکته ضعیف هستند . همچنین ممکن است آن‌ها بسیار آهسته بنویسند که می‌تواند بر چگونگی بیان آن‌ها تاثیر بگذارد .

چگونه بفهمم که آیا کودک شما دچار اختلال شده‌است :

  • اختلال دیکته نویسی بارزترین مشکل در کودک است.
  •  یک اختلال یادگیری ویژه نیز با اختلال در دیکته نویسی همراه است .

 

 

نوشتار پریشی (دیسگرافیا) کاردرمانی کودکان

 

ارزیابی و درمان

کاردرمانی یکی از موثرترین رویکردهای درمانی اختلالات یادگیری است. کاردرمانی با ارزیابی از طریق چند خرده آزمون مانند تست‌هایی برای مهارت‌های حرکتی ظریف  و تست‌هایی برای مهارت‌های برنامه‌ریزی حرکتی ( توانایی به خاطر سپردن و اقدام به یک حرکت ) به تشخیص اختلالات نوشتن می پردازد. تعدادی از کاردرمانگران وظیفه ارزیابی از کودکانی را دارند که اختلال نوشتن دارند . عده ای دیگر از کاردرمانگران مهارت‌های حرکتی را در کودکان تقویت می کنند . بنابراین کاردرمانگران می‌توانند با بچه‌هایی کار کنند که اختلال هماهنگی رشدی دارند .مشکل نوشتن می‌تواند ناشی از دیگر اختلالات یادگیری باشد . برای مثال ، هجی کردن ضعیف می‌تواند ناشی از مشکلات خواندن مانند نارساخوانی باشد . خط ضعیف ممکن است ناشی از dcdیا اختلال هماهنگ رشدی باشد .

برای کمک به کودک خود، مهم است که در ابتدا بدانید چه چیزی باعث مشکل در کودکان می‌شود . ارزیابی کاردرمانی می‌تواند به شما در درک این چالش‌ها کمک کند . کاردرمانی تنها راه کمک به کودکانی است که با اختلالات یادگیری دست و پنجه نرم می‌کنند . کاردرمانگران می‌توانند با کودکان کار کنند تا مهارت‌های حرکتی ظریف و برنامه‌ریزی حرکتی را بهبود ببخشند .

 

 

لینک منبع

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.