کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی کودکان درمنزل

  • صفحه اصلی
  • توصیه های کاردرمانی برای فعالیت های داخل منزل مبتلایان به اختلالات پردازش حسی ۱
توصیه های کاردرمانی برای فعالیت های داخل منزل مبتلایان به اختلالات پردازش حسی ۱

توصیه های کاردرمانی برای فعالیت های داخل منزل مبتلایان به اختلالات پردازش حسی ۱

توصیه های کاردرمانی برای فعالیت های داخل منزل مبتلایان به اختلالات پردازش حسی

 

قسمت اول

 

همه کودکان می توانند از انجام تجربیات حسی مناسب، سود ببرند. در حال حاضر تحقیقات زیادی موجود هستند که نشان دهنده مزایای محیط های سرشار از محرک حسی بر روی حیوانات و چنین نتایج مشابهی بر روی انسان هاست. برای کودکانی که واکنش های غیر معمول به محیط های حسی دارند، جهان یک مکان ترسناک و چالش برانگیز به نظر می رسد.

 

 زمانی که با یک کودک مبتلا به اختلالات پردازش حسی یا SPD زندگی می کنید، جنبه های مختلفی از خانه و زندگی خانوادگی شما تحت تاثیر قرار می گیرد. به عنوان والدین کودک دارای SPD شما می توانید درک کنید که او چقدر در خانه بی قرار و بی نظم است. هر گونه پیشنهادی برای فعالیت این قبیل کودکان، باید با روال طبیعی زندگی آن ها تطابق یابد وگرنه از انجام آن ها سر باز می زنند. بنابراین پیشنهاداتی که در ادامه آورده شده اند، باید تا حد ممکن در حول و حوش فعالیت های روزمره زندگی آن ها سازماندهی شود. قبل از این که اقدام به هر یک فعالیت های زیر بکنید، لازم است که یک سری قواعد پایه و اصولی را یاد بگیرید.  

توصیه های کاردرمانی برای فعالیت های داخل منزل مبتلایان به اختلالات پردازش حسی

 

همه لیست های فعالیتی ای که در اینترنت موجود هستند را نمی توانیم برای هر کودکی به کار ببریم و حتی می توانیم بگوییم که بعضی از این فعالیت ها، اصلا برای کودک شما مناسب نیستند. ممکن است که بعضی از این کودکان، حساسیت بیش از حدی به احساسات مختلف داشته باشند و در نتیجه ممکن است که از یک سری احساسات یا فعالیت های خاص، بترسند و یا این که از آن، دوری کنند. سایر کودکان، ممکن است که خودشان در جستجوی احساسات مختلف باشند و این قبیل فعالیت ها به نظرشان سرگرم کننده برسد. شما باید با دقت عکس العمل های کودکتان را تحت نظر قرار دهید و به آن ها احترام بگذارید. کودکی که دچار ترس یا استرس شده است را نباید اجبار به شرکت کردن در این قبیل فعالیت ها بکنید. این ترس یا ناراحتی کودک، بر پایه عکس العمل های سیستم عصبی او به احساساتش می باشد و واقعی هستند، و تحت اراده و کنترل او نیستند. خیلی از کودکان، بین حالت حساسیت حسی و وضعیت در جستجوی احساسات مختلف، در نوسان هستند، و برخی نیز ممکن است به یک حس خاص، حساس باشند اما حس دیگری را جستجو بکنند. الگوی هر کودکی، کاملا خاص و منحصر به فرد است و بسته به شرایطی که کودک در آن به سر می برد ( کجا، چه زمانی، چه اتفاقات دیگری دارد می افتد )، ممکن است که این الگو تغییر بکند.

 

فعالیت های داخل منزل مبتلایان  به اختلالات حسی

کودکانی که در جستجوی احساسات مختلف هستند، اغلب خیلی فعال هستند و پاسخ های مثبتی به محرک های حسی مختلف می دهند و به دنبال راهی می گردند که بتوانند تکان بخورند، بپرند، سقوط کنند، ضربه بزنند، لگد بزنند، هول بدهند و ...  خلق راه هایی به منظور رسیدن به این نیازها، احتیاج به فعالیت هایی ایمن و سرگرم کننده دارد که از شدت کافی برخوردار باشند که او را به آرامش و تمرکز برساند. به راه هایی فکر کنید که از طریق آن کودک شما می تواند در امنیت کامل هول بدهد، بکشد، لگد بزند، آویزان شود، بپرد و بار ببرد. ( مثلا بولینگ بازی کند، روی ترامپولین بپرد، یک چمدان سنگین را هول بدهد یا آن را روی پشتش حمل بکند، یک واگن سنگین را بکشد).

 

کلمات کلیدی: کاردرمانی، اختلالات پردازش حسی، SPD

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.