کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی

کاردرمانی چیست

کاردرمانی چیست

کاردرمانی چیست و کار درمانگران باید چه کاری انجام دهند؟


کاردرمانی یکی از حرفه های نوین در زمینه ی توانبخشی بهداشتی و سلامتی است که بر برطرف نمودن نیازهای افراد، خانواده ها، جوامع و ساکنین یک جامعه تمرکز دارد. افراد متخصص این رشته با افراد سنین مختلفی سروکار دارند که مشکلات جسمی، رشدی، اجتماعی یا عاطفی، انها را از داشتن یک زندگی مستقل، سازنده و رضایت بخش محروم نموده است. افراد متخصص در رشته کاردرمانی از کارهایی نظیر خود مراقبتی، کار و بازی و فعالیت های اوقات فراغت برای افزایش استقلال، ازادی و یا کاهش معلولیت  اینگونه افراد استفاده می کنند. برای رسیدن به این اهداف، کار درمانگران ممکن است وظیفه را با محیط تطبیق دهند، و به افراد کمک کنند تا مهارت لازم را برای انجام یک کار به دست آورند و در صورت لزوم نیز تجهیزات یا تکنولوژی لازم را در اختیار اینگونه افراد قرار دهند.


و اما علم کاردرمانی به چه معناست؟

علم کاردرمانی رشته ایست که اطلاعات علمی و دانش لازم را در مورد "مشاغل" یا فعالیت هایی که از کاردرمانی حمایت نموده و یا در این رشته به کار گرفته می شوند ارائه می کند. علم کاردرمانی به بررسی این امر می پردازد که چگونه کارهایی میتواند به بر طرف نمودن نیازهای افراد جامعه کمک کند و به زندگی آنها معنا و مفهوم ببخشد و چگونه فعالیت هایی باعث تغییر در الگوهای اشغال می شوند. این همان کاری است که جامعه شناسی در زمینه اجتماعی و زیست شناسی در زمینه پزشکی بدان می پردازند.


آیا کاردرمانی همانند فیزیوتراپی است؟

خیر، آنها یکی نیستند. کاردرمانی به مداوای افرادی در سنین مختلف میپردازد (از نوزادان تا افراد سالخورده) که از بیماری یا ناتوانی خاصی رنج می برند و به آنها در انجام کارهای مهم و معنی داری مانند خوردن، لباس پوشیدن، فعالیت های مدرسه و کار کردن کمک می کند. افراد متخصص این عرصه  وظیفه دارند تا تغییراتی را در زمینه هایی نظیر محیط، شغل و یا مهارت های فرد که باعث محدودیتش در زندگی روزمره شده اند به وجود آورند . کار درمانگران برای کار با افرادی که دارای بیماری روانی هستند یا از بسیاری از مشکلات عاطفی مانند افسردگی و یا استرس رنج می برند آموزش دیده اند.

کار درمانگران در کجا کار می کنند ؟

کار درمانان در بسیاری از بخش ها مشغول به کار هستند. چنین افرادی می توانند در بیمارستان ها، مراکز توانبخشی، حوزه ی پرستاری، خانه سلامت ، کلینیک های سرپایی، مطب های خصوصی،مدرسه، سازمان های خصوصی، صنعت و سازمان های اجتماعی مانند برنامه های بازگشت به  حوزه کاری، زندان ها و سازمان های اجتماعی مشغول به کار شوند.

چشم انداز شغلی کار درمانان چگونه است و این متخصصین باید انتظار چه مقدار دستمزدی را داشته باشند؟

چشم انداز آتی رشته کاردرمانی بسیار روشن است. اداره آمار کار پیش بینی می کند که استخدام کار درمانگران از سال 2016 تا سال 2026 به میزان 24 درصد افزایش خواهد یافت، که بسیار سریعتر از میانگین سایر تمام مشاغل است.  علاوه بر این، کاردرمانی بخش مهمی از درمان افراد مبتلا به بیماری ها و معلولیت های مختلف مانند بیماری آلزایمر، فلج مغزی، اوتیسم یا از دست دادن یک عضو بدن را تشکیل می دهد.

طبق آمار ارائه شده توسط دفتر آمار کارگری (2017)، میانگین حقوق و دستمزد کار درمانگران در سال 83،200 دلار است.



چه کسانی باید به ادامه تحصیل در رشته کاردرمانی بپردازند؟

کاردرمانی یک رشته خلاقانه و چالش برانگیز برای حل مشکلات است که از توانایی اعمال تغییرات عملی و معنی دار در زندگی افراد برخوردار می باشد. به عنوان یک  کار درمانگر، شما از دانش خود برای داشتن تفکر انتقادی و مهارت های لازم استفاده نموده و به افرادی که به این مهارت ها نیاز دارند کمک خواهید کرد. از آنجاییکه کار درمانگران با افراد عادی سر و کار دارند، داشتن مهارت های شخصی خوب مانند مهارت های ارتباطی ، علاقه و تعهد به خدمت یا کمک به دیگران و علاقه به علوم اجتماعی و زیست شناسی نیز در این عرصه مفید می باشد.

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.