کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی کودکان

  • صفحه اصلی
  • کاهش شنوایی و کاشت حلزون و نقش کاردرمانی در کودکان کم شنوا
کاهش شنوایی و کاشت حلزون و نقش کاردرمانی در کودکان کم شنوا

کاهش شنوایی و کاشت حلزون و نقش کاردرمانی در کودکان کم شنوا

کاهش شنوایی و کاشتهای حلزونی

امروزه به لطف پیشرفت های چشمگیری که در زمینه تکنولوژی و شنوایی به دست امده حتی کودکانی که با مشکلات شنوایی دست و پنجه نرم می کنند می توانند زندگی طبیعی و رو به پیشرفتی داشته باشند. هم اکنون یک کودک مبتلا به کم شنوایی شدید می تواند به راحتی با دیگران صحبت کند، زبان گفتاری را یاد بگیرد و به مدرسه کودکان طبیعی محل خود برود.

انواع افت شنوایی:

افت شنوایی و کاشت های حلزونی

 

کم شنوایی انتقالی:

این نوع افت شنوایی زمانی اتفاق می افتد که گوش بیرونی یا میانی مشکلی داشته و یا عملکرد درستی نداشته باشند. لذا مسیر اصوات، "مسدود شده" و به گوش داخلی که مسئولیت پردازش اصوات را بر عهده دارد نمی رسند. در بسیاری از موارد، کم شنوایی  انتقالی با دارو یا جراحی قابل درمان است. عفونت گوش می تواند یکی از علل شایع کم شنوایی انتقالی باشد زیرا سبب تجمع مایع در گوش میانی می شود.

کم شنوایی حسی-عصبی:

این نوع کاهش شنوایی زمانی اتفاق می افتد که گوش داخلی یا عصب شنوایی دچار مشکل شده باشد. این نوع افت شنوایی یکی از شایع ترین نوع افت شنوایی است چرا که این عارضه به وسیله جراحی قابل درمان نیست اما می تواند به کمک سمعک یا کاشت حلزونی بهبود یابد. کم شنوایی  حسی-عصبی می تواند در یک یا هر دو گوش اتفاق بیفتد و لذا میزان افت شنوایی نیز متفاوت خواهد بود.

کاهش شنوایی و کاشت حلزون و نقش کاردرمانی در کودکان کم شنوا


گوش انسان می تواند صداها  فرکانس را از پایینترین فرکانس 125 هرتز تا بالاترین فرکانس 8000 هرتز بشنود. صدای گفتار در تمام این فرکانس ها جای می گیرد. شدت افت شنوایی بر حسب دسی بل و در بازه 0 تا 120 دسی بل اندازه گیری می شود. در کودکان، شنوایی طبیعی از 10-15 دسی بل است. افت شنوایی اندک در محدوده 16 تا 25 دسی بل جای می گیرد. افت ملایم در محدوده 26 تا 40 دسی بل و  افت شنوایی متوسط ​​در محدوده 41 تا 55 دسی بل جای می گیرند. افت شنوایی تقریبا شدید در محدوده 56 تا 70 دسی بل قرار دارد و. افت شنوایی شدید در محدوده 71 تا 90 دسی بل و افت شنوایی بسیار شدید نیز در محدوده بالاتر از 90 دسی بل قرار دارد.

تقویت شنوایی

بزرگسالان و کودکان مبتلا به کم شنوایی حسی-عصبی در بیشتر اوقات به سمعک نیاز دارند. متخصصان شنوایی می توانند سمعک را طوری تنظیم کنند تا هم صداهایی را که بیمار به خوبی می شنود به درستی منتقل نماید و هم فرکانس اصواتی را که بیمار قادر به شنیدنشان نیست تا حدی افزایش دهد که فرد قادر به شنیدنشان باشد.

اگر افت شنوایی بیمار بسیار شدید باشد، استفاده از کاشت حلزونی نیز گزینه مناسبی است. کاشت های حلزونی را می توان در کودکان بزرگتر از یک سال مورد استفاده قرار داد. افرادی که از کاشت حلزونی استفاده می کنند افت شنوایی شدیدی دارند و استفاده از سمعک برایشان کافی نیست. کاشت های حلزونی از سمعک متفاوت هستند. در حالی که سمعک ها اصوات را تقویت می کند، کاشت های حلزونی ، ناحیه آسیب دیده رابایپس  کرده و عصب شنوایی را به طور مستقیم تحریک می کنند.

گفتار و زبان درمانی برای کودکان و بزرگسالانی که دارای نقص شنوایی هستند بسیار مهم است. در کودکان، آسیب شناسان اموزش دیده گفتار و زبان به کودکان کم شنوا کمک می کنند تا این بیماران یاد بگیرند که کلمات و صداها و اشیا را تشخیص دهند، و بتوانند زبان کلامی را درک  کنند. در بزرگسالان، این متخصصین می توانند از طریق توانبخشی شنوایی به فرد کمک کنند. آنها می توانند استراتژی های ارتباطی  را به بزرگسالان آموزش دهند تا این افراد حداکثر شنوایی خود را به دست آورند. اگر فرزند یا عزیز شما با افت شنوایی در کلنجار است، حتما باید به یک آسیب شناس گفتار مراجعه نماید تا بتواند نحوه برقراری ارتباط و درک کلمات را بیاموزد.

 

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.