کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی کودکان

  • صفحه اصلی
  • توسعه مهارتهای استفاده از قیچی در سنین 2 تا 6 سال از نظر کاردرمانی
توسعه مهارتهای استفاده از قیچی در سنین 2 تا 6 سال از نظر کاردرمانی

توسعه مهارتهای استفاده از قیچی در سنین 2 تا 6 سال از نظر کاردرمانی

آیا تا کنون از واکنش فرزند یا دانش آموزانتان هنگامی که برای اولین بار قیچی را به آنها معرفی می کنید شگفت زده شده اید؟ ممکن است خیلی زودتر از آنچه که فکر می کردید مجبور شوید نحوه استفاده از قیچی را به کودکان بیاموزید. پس بیایید به موارد زیر در رابطه با اموزش مهارت های لازم برای استفاده از قیچی به کودکان 2 تا 6 سال نگاهی بیندازیم. بهترین کلینیک های کاردرمانی در تهران و ایران به این مهارت توجه ویژه ای دارند.مرکز کاردرمانی آریان که جزو برترین مراکز کاردرمانی غرب تهران می باشد به این دسته مهارت ها توجه ویژه دارد و تمرینات و مداخلات جدیدی در این زمینه در نظر گرفته است.

مهارت های مورد نیاز برای برش صحیح

برش چیزی فراتر از آن است که کودک شما فقط یاد بگیرد که یک قیچی را برداشته، آن  را نگه دارد یا آن را باز و بسته کند.

کودک شما باید بتواند به درستی نشسته و در هنگام استفاده از قیچی، تعادل و ثبات خوبی داشته باشد. چرا که وقتی یک کودک در حالت نا متعادلی باشد نگه داشتن قیچی می تواند برایش دشوار و یا خطرناک باشد.

علاوه بر این، کودکان برای نگاه داشتن قیچی به شانه های استوار و کنترل مچ دست و انگشت خود نیاز دارند، تا بتوانند از انگشت شصت و سایر انگشتان خود برای نگه داشتن و باز و بسته نمودن صحیح قیچی استفاده کنند.

هماهنگی دوطرفه و یا استفاده از هر دو طرف بدن برای بریدن بسیار مهم است. استفاده از هر دو دست برای استفاده از قیچی به این معناست که دست غالب، قیچی را باز و بسته میکند در حالی که دست غیر غالب یا دست کمکی، کاغذ را نگه داشته و در صورت نیاز آن را می چرخاند.

توسعه مهارت قیچی

حالا بیایید نگاهی به مراحل توسعه مهارت های استفاده از قیچی بیندازیم.

نگه داشتن قیچی

در بین سنین 1.5 تا 2 سال، یک کودک نحوه نگاه داشتن یک قیچی را یاد می گیرد و در این بازه زمانی، بیشتر از هر دو دست خود برای باز و بسته کردن آن استفاده می کند.

باز و بسته کردن قیچی

در بین سنین 2 تا 5 سالگی، یک کودک یاد می گیرد که چگونه قیچی را باز و بسته کند. اما هنوز امادگی لازم را ندارد تا از آن برای بریدن کاغذ استفاده کند. این دوره یک بازه زمانی عالی برای تمرین برش با خمیر بازی ، بازی با خاک رس، و یا آشنایی با بریدن کاغذ است. به یاد داشته باشید که همیشه کودکتان را تشویق کنید که در هنگام نگه داشتن قیچی، شست خود را بالا نگاه دارد..

مهارت های استفاده از قیچی در کودکان از نظر کاردرمانی

برش کاغذ

هنگامی که کودک به باز کردن و بستن قیچی تسلط پیدا کرد، می تواند برش های کوچکی را روی کاغذ انجام دهد. او هنوز به حرکت دادن قیچی بر روی کاغذ آشنا نیست، بلکه فقط می تواند چند برش کوچک ایجاد کند. این مهارت می تواند به سرعت پس از باز و بسته کردن قیچی به دست آید، به همین دلیل توصیه های لازم برای این سنین یکسان هستند.

با این حال، بعضی از کودکان ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشند. در حقیقت فواصل لازم برای یادگیری، به میزان توانایی های کودک بستگی دارد.

بریدن کاغذ و حرکت به سوی جلو

زمانی که یک کودک 3 ساله می شود، می تواند قیچی را در هنگام برش بر روی کاغذ حرکت داده و به جلو برود.


استفاده از دست کمکی

در سنین 3 تا 3.5 سالگی، یک کودک قادر است از "دست کمکی" یا دست غیر غالب خود برای نگه داشتن کاغذ استفاده کرده و با استفاده از  دست غالب خود کاغذ را برش دهد. به یاد داشته باشید که همیشه کودکتان را تشویق کنید که در هنگام نگه داشتن قیچی، شست خود را بالا نگاه دارد..

برش در یک خط مستقیم

در سنین 3 تا 3.5 سالگی،  یک کودک می تواند قیچی را در امتداد خط مستقیمی که 6 اینچ طول دارد، حرکت دهد و کاغذ را ببرد. البته دقت آنها هنوز چندان زیاد نیست اما می توانند خط راست 6 اینچی را که در 1.4 اینچی خط برش قرار دارد ببرند.

در سن 4 سالگی، دقت آنها افزایش می یابد و آنها قادرند خط راست 6 اینچی را که در 1/4 اینچی خط برش قرار دارد برش دهند.

برش خطوط منحنی

در سن 4 سالگی، یک کودک می تواند خط منحنی ای با عرض 1/4 اینچ را که در 1/4 اینچی خط برش قرار دارد، برش دهد

برش شکل دایره

در سن 4 سالگی، هنگامی که کودک بر برش خطوط منحنی تسلط یافت، می تواند اشکال دایره مانندی با قطر حداقل 6 اینچ را ببرد. دقت او از حدود 1/2 "اینچی خط برش شروع شده و با تمرین زیاد به 1/4 اینچی خط برش می رسد.

برش شکل مربع

در سنین بین 4.5 تا  5 سالگی، یک کودک می تواند یک شکل مربع مانند را که در 1/4 اینچی خط برش قرار دارد برش دهد.

برش شکل های پیچیده

در سنین 5 تا 6 سالگی، یک کودک می تواند اشکال پیچیده تر را برش دهد

 

توسعه مهارتهای استفاده از قیچی در سنین 2 تا 6 سال از نظر کاردرمانی


باید به یاد داشته باشید که تمام سنین توصیه شده برای هر مهارت، میانگین سنی هستند که کودک می تواند در آن بازه زمانی، یک مهارت را به طور کامل فرا گیرد. بعضی از کودکان ممکن است بتوانند زودتر از بازه های ذکر شده یک مهارت را یاد بگیرند، و بعضی دیگر هم دیرتر.

اگر فکر می کنید که فرزندتان در فراگیری مهارت های حرکتی، عملکرد چندان خوبی ندارد، با متخصصان کاردرمانی نزدیک محل زندگی خودتان تماس بگیرید و یا برای ارزیابی آنها به کلینیک کاردرمانی آریان مراجعه نمایید.

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.