کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی کودکان

  • صفحه اصلی
  • هفده نرم افزار کاربردی برای کاردرمانگران
هفده نرم افزار کاربردی برای کاردرمانگران

هفده نرم افزار کاربردی برای کاردرمانگران

نرم افزارهای مربوط به کاردرمانی کودکان

احتمالا همه شما می دانید که من قبلا در مورد بازی های ازاد، استفاده از اوقات فراغت و اهمیت انجام فعالیت های محرک بدون برنامه و تحریک احساسی کودکان برایتان سخن گفته ام. بنابراین شاید از اینکه دوباره پستی را به این مبحث اختصاص می دهم شگفت زده شوید. اما من موظم بهترین فعالیت هایی را که باعث ارتقاء مهارت های حرکتی بصری و حرکتی ظریف کودکان می شود با شما در میان بگذارم.

در حالی که ما همیشه طرفدار پر و پا قرص بازی های فعال و بدون برنامه کودکان در محیط بیرون از خانه هستیم، اما در قلب های مان همیشه جایگاه خاصی برای  اموزش های الکترونیکی و مبتنی بر صفحه نمایش موبایل و تبلت وجود دارد. در حقیقت، می توانم بگویم که آوردن آیپدم به سر جلسات درمانی و استفاده از انواع برنامه های درمانی آن باعث افزایش هیجان، تعامل و ارتباطات مثبت شده و در کل توانسته مهارت های بصری کودکان را تا حد زیادی ارتقا دهد.
امروز، من بعضی از برنامه هایی را که معمولا در طول جلسات درمانم (و یا در خانه با بچه های خودم) به کار می گیرم و از آنها به منظور ارتقاء انواع مهارت های حرکت  بصری و یا فعایت های حرکتی ظریف کودکان استفاده می کنم به شما معرفی خواهم کرد.

اپلیکیشن های بصری و شنیداری

1-  بالش خواب - $ 1.99 - این برنامه یک برنامه ساده است که تعدادی سر و صدای مختلف از جمله نویز سفید و صداهای ارامش بخشی، از جمله صدای  امواج، رعد و برق و آتش سوزی و انفجار را تولید می کند. همچنین این برنامه دارای یک گزینه مترونوم است که امیدوارم بتوانم در کلاس های درس و جلسات OT از آن استفاده کنم. نویز سفید برای ارائه یک جلوه صوتی آرام بخش در کلاس، اتاق های درمانی و یا خانه فوق العاده عالی است.

2- -   Beat Box - رایگان- این برنامه همیشه بر روی آی پد من نصب است، بنابراین می توانم با استفاده از ان حواس شنوایی کودکانی را که به صدای اضافی و سر و صدای بیشتری برای هوشیار بودن نیاز دارند تحریک کنم. این برنامه دارای صداهای جالب و مهیجی است
3- Fluidity  - رایگان- این برنامه یک برنامه بسیار جذاب است که با استفاده از تصاویر بسیار آرام بخش، حواس بصری کودکان را تحریک می کند.

4- Drum Kit – رایگان- یکی از نرم افزارهای سرگرم کننده برای تحریک حواس شنوایی. این برنامه در واقع یک طبل کوچک است که کودکان می توانند از ان استفاده کنند!

5- I Hear Ewe – رایگان – این برنامه دارای 3 صفحه کارت های تصویری است که کودکان می توانند برای کشف صداهای وسایل نقلیه و حیوانات نمایش داده شده بر روی انها ضربه بزنند. ما از این برنامه به عنوان یک روش تحریک شنوایی یا به عنوان یک بازی حدس زدن صدا استفاده می کنیم .

6- Gloop – رایگان- یکی دیگر از برنامه های تحریک بصری. کودکان می توانند Gloop  را با استفاده از انگشتان دست خود بر روی صفحه نمایش حرکت دهند و رنگ، اندازه و بسیاری از چیزهای دیگر را تنظیم کنند

نرم افزارهای طراحی رایگان برای تحریک بصری

6- Doodle Buddy – رایگان- این برنامه یک برنامه طراحی ساده است که قلم های مختلفی را برای تغییر رنگ، شکل، اضافه کردن متن، و انواع زمینه های رنگی / بافتی در اختیار بچه ها قرار می دهد

7-  KidsDoodle – رایگان- یک بازی بسیار جذاب بصری. این برنامه اجازه می دهد تا کودکان با رنگ های روشن، درخشان و نئونی هر چیزی را که می خواهند بنویسند و بکشند

8- Scribble Press - $ 3.99 - کودکان می توانند کتاب های مخصوص خود را با پر کردن صفحات خالی جای گرفته در چند قالب (فانتزی، خانواده، طنز، مدرسه، و غیره) تهیه کنند و یا متن خودشان را بدون هیچ دسته بندی خاصی بنویسند. سپس آنها می توانند نقاشی ها را رنگ کرده و داستان های خود را با صدها شکلک مجازی موجود در رنگ ها و سبک های مختلف تزئین نمایند این برنامه برای تمرین طراحی و نقاشی عالی است .

9-  Sago Mini Doodle Cast - این برنامه به کودکان اجازه می دهد تا از چندین ابزار طراحی و رنگ استفاده کنند.  چیزی که بیشتر در مورد این برنامه دوست دارم این است که این برنامه صدای کودکان را در هنگام طراحی ضبط می کند. بنابراین شما می توانید بعدا تمام پروسه طراحی را مشاهده کرده و صدای کودکان را در هنگام طراحی گوش دهید.بنابراین این برنامه برای افزایش مهارت های طراحی کودکان عالی است.

10- || Draw and Tell – این برنامه طراحی واقعا عالی است، و دارای گزینه هایی برای ضبط صدای کودک در هنگام طراحی است. علاوه بر این، این برنامه دارای رنگ ها، مدادها، قلم های رنگی، مداد رنگی، استمپ ها و استنلیس های مختلف است و می تواند آهنگ های مورد علاقه کودک را پخش کند.

نرم افزارهای ادراک بصری

11- || Doodle Find – رایگان-  برنامه چالش برانگیز ادراک بصری برای بچه ها! زمان در بالای صفحه نمایش داده می شود و بچه ها باید شی مورد نظر را در مدت زمان تعیین شده در بین اشیای دیگر پیدا کنند. اگر کودکان نتوانند در عرض چند ثانیه شی مورد نظر را پیدا کنند، بازی انها را راهنمایی می کند.

12- || Little Finder – رایگان- یکی دیگر از بازی های چالش برانگیز ادراک بصری، اما این بار دو کودک باید برای یافتن اشیا با هم رقابت کنند. گاهی اوقات این رقابت ها کمی طول می کشد!

13- || My Little Suitcase – رایگان - بازی حافظه بصری که اجازه می دهد تا 4 بازیکن با هم بازی کنند. کودکان باید همه موارد لازم برای پر کردن چمدانشان را پیدا کنند و سپس حدس بزنند که با اقلام موجود در چمدان خود می توانند به کجا سفر کنند

14- Highlights Hidden Pictures – این برنامه با بیش از 50 عکس پنهان، یک برنامه عالی برای کار بر روی مهارت های ادراک بینایی است. همانطور که بچه ها تصاویر پنهان را پیدا می کنند و صفحه نمایش را لمس می نمایند، صفحه نمایش از رنگ سیاه و سفید به صفحه رنگی تبدیل می شود.

15-  Little Things - این برنامه یک بازی پیچیده تر برای تقویت ادراک بینایی است که  برای کودکان بزرگ تر مناسب تر است. کودکان باید یک آیکون کوچک را در یک تصویر بزرگ تر پیدا کنند. گرافیک بازی واقعا جالب است و برنامه از لحاظ بصری بسیار جذاب می باشد.

برنامه ساخت حروف

16- || iWrite Words – این برنامه یکی از برنامه هایی است که من در مدرسه به کرات از ان استفاده می کنم. این برنامه یک برنامه ساده ردیابی حروف است. که بازخورد بصری و شنیداری لازم را ارائه می کند و به کودکان هشدارهای لازم را ارائه می دهد.  و اگر کودکان بازی را اشتباه انجام دهند، انها را به اول خط می فرستد.

17-  || Little Writer – رایگان-  یکی دیگر از برنامه های موجود در  iPad من که من تقریبا هر روز از ان در زمینه درمان استفاده می کنم همین برنامه است. خوبی این برنامه این است که رایگان می باشد! باز هم کودکان می توانند حروف را با بازخورد شنیداری و بصری ردیابی کنند و وقتی حروف را به صورت درست یا نادرست تشخیص می دهند هشدارهایی به انها داده می شود. این برنامه امکان ردیابی اشکال و اعداد را نیز فراهم می کند.

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.