کلینیک کاردرمانی آریان

گفتاردرمانی کودکان

  • صفحه اصلی
  • مشکلات مربوط به خواندن در گفتاردرمانی کودکان
مشکلات مربوط به خواندن در گفتاردرمانی کودکان

مشکلات مربوط به خواندن در گفتاردرمانی کودکان

یادگیری نحوه خواندن می تواند برای بسیاری از کودکان چالش برانگیز باشد ، اما در صورت دریافت کمک موثر ، بسیاری از آنها می توانند در این زمینه پیشرفت کنند. والدین در تشخیص اینکه کودکانشان به چه کمکی نیاز دارند و چگونه باید این کمک را دریافت نمایند مسئولیت عظیمی را بر عهده دارند.غالبا همه تصورشان بر این است که خواندن با اموزش مستقیم در پیش دبستانی و مدرسه تقویت خواهد شد در حالی که بررسی مشکلات مربوط به خواندن در حیطه تخصصی همکاران گفتاردرمانگران و البته کاردرمانگر می باشد.


باید به دنبال چه مشکلاتی در کودک برای خواندن باشیم :

  •     مشکل در رعایت ریتم
  •     مشکل در شنیدن صداهای افراد
  •     مشکل در دنبال نمودن راهنمایی ها
  •     مشکل در بازگو کردن یک داستان
  •     مشکل در تلفظ بیشتر کلمات
  • امتناع  از خواندن با صدای بلند 


چه کاری باید انجام شود:

مرحله 1: با معلم فرزند خود ملاقات کنید

نمونه هایی از مشکلات فرزندتان را که از نظرتان نگران کننده هستند با معلم کودک در میان بگذارید. از معلم در رابطه با این مسایل سوال کنید و درباره آنچه می توان در مدرسه و خانه انجام داد بحث کنید. برای نظارت بر پیشرفت فرزندتان با معلم کودک در تماس باشید.

مشکلات مربوط به خواندن در گفتاردرمانی کودکان


مرحله 2: با مدیر  و یا متخصصین ملاقات کنید

اگر عملکرد فرزند شما بهبود نیافته ، با متخصصان دیگری ملاقات کنید تا ببینید که آیا کلاس ها ، خدمات یا سایر مداخلات می توانند برای کودک موثر باشند یا خیر

مرحله سوم: برای آموزش ویژه آماده شوید

اگر تمام مداخلات را امتحان کرده اید ، برای برنامه ریزی یک برنامه اموزشی ویژه با متخصص کودک صحبت کنید.

مرحله 4:  انجام ارزیابی های لازم

یک تیم حرفه ای متشکل از یک آسیب شناس متخصص در تشخیص مشکلات گفتاری (گفتاردرمانگر کودکان)و یک متخصص کاردرمانی به همراه یک متخصص روانشناس می توانند یک سری آزمایشات لازم را برای کودک ترتیب بدهند تا دریابند که او واجد شرایط دریافت خدمات آموزش های لازم است یا خیر.


مرحله 5: صلاحیت کودک را تعیین کنید

اگر فرزند شما برای دریافت خدمات واجد شرایط باشد ، شما و مدرسه کودک باید برنامه آموزشی خاص فرزند (IEP) را تهیه کنید ، طرحی که اهداف را بر اساس نیازهای خاص یادگیری فرزندتان تعیین کند و خدمات ویژه ای مانند آموزش گروهی ، تدریس و استفاده از فن آوری های کمکی را ارائه نماید. اگر فرزند شما واجد شرایط نیست ، بهتر است در مورد پیشرفت فرزندتان با معلم او صحبت کنید. علاوه بر این برای پشتیبانی بیشتر می توانید از تدریس خصوصی استفاده کنید.

البته تجربه نشان داده است اولیای مدرسه توانایی و مهارت و ابزار لازم برای بررسی تخصصی این موارد را ندارند.در اکثرموارد باید متخصصین گفتاردرمانگر و کاردرمانگر با همکاری یکدیگر شرایط را تجزیه و تحلیل نمایند و بهترین راهکارها را انتخاب نمایند.

 

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.