کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی جسمی

  • صفحه اصلی
  • کار‌درمانی با دستگاه عضلانی مجازی برای کودکان معلول
کار‌درمانی با دستگاه عضلانی مجازی برای کودکان معلول

کار‌درمانی با دستگاه عضلانی مجازی برای کودکان معلول

استفاده از فناوری های واقعیت مجازی و سه بعدی در کاردرمانی کودکان

از دنیای مجازی تا دنیای واقعی

یک پژوهشگر در حال استفاده از میز رایانه ای مجازی برای جابجایی بچه های معلول و ارائه درمان های خانگی با بهره گیری از ابزارهای واقعیت مجازی است. او تمرینات جدید سه ‌بُعدی را با بازی‌های دو بُعدی گرافیکی و حرکتی همراه می‌سازد که از قبل در تبلت برنامه‌ریزی شده بود (که شبیه یک بازی ویدئویی ابتدایی است)، بنابه گزارش پژوهشگر، این کار نه تنها موفقیت‌آمیز است بلکه شور و شوق بیماران کوچکش را نیز افزایش بخشیده است.

استفاده از فناوری های واقعیت مجازی و سه بعدی در کاردرمانی کودکان 

عشقی که به باله داشت باعث شد در نهایت با کودکانی که ناتوانی حرکتی دارند کار کند، یک رقصنده بازنشسته، که حالا به عنوان کاردرمانگر کار می‌کند، پیشگام بهره گیری از یک شیوه جدید مجازی برای تحلیل الگوهای حرکتی در کودکان شده است و مهمتر اینکه به درمان موثر کودکانی می‌پردازد که اختلالات حرکتی ناتوان کننده دارند.  

کاردرمانی جسمس کودک

دکتر دیدو گرین عضو دپارتمان کاردرمانی دانشگاه تل‌آویو در دانشکده کارشناسان بهداشت از نوعی میز رایانه ای مجازی به نام سیستم المنتز برای حرکت دادن بچه ‌های معلول و نیز درمان های در خانه با استفاده ابزارهای واقعیت مجازی بهره می‌برد که به دست همکارانش در موسسه فناوری رویال‌ملبورن استرالیا ساخته شده است.

او تمرینات جدید سه ‌بُعدی را با بازی های دو بُعدی گرافیکی و حرکتی همراه می‌سازد که از قبل در تبلت برنامه‌ریزی شده بود (که شبیه یک بازی ویدئویی ابتدایی است)، بنابه گزارش پژوهشگر، این کار نه تنها در زمینه کاردرمانی کودکان مبتلا به اختلالات حرکتی موفقیت آمیز است بلکه شور و شوق بیماران کوچکش را نیز افزایش بخشیده است.

دکتر گرین می‌گوید: من بیست سال اخیر را مشغول کار با کودکان دارای ناتوانی حرکتی بودم، وقتی با این بچه ها ملاقات می‌کنم متوجه می‌شوم که از ما دلزده شده‌اند.

واقعیت این است که آنها بیش از حد تحت درمان قرار گرفته اند و به سختی می‌توانیم قانع شان کنیم که تمرینات خود را انجام بدهند و رژیم های درمانی را به جا بیاورند.

 

کاردرمانی کودکان

 

ایجاد سرگرمی برای بچه ‌های سه تا پانزده سال برای کاردرمانی  

در گزارش دکتر گرین چنین آمده است: این میزمجازی برای بچه‌های دارای رده سنّی سه تا پانزده سال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او در رابطه با اهمیت این روش ها برای کاردرمانی و توانبخشی کودکان توضیح داده است: بازی هایی که برمبنای حرکت ایجاد شده به بچه ها این امکان را می‌دهد که موسیقی بسازند و به اهداف درمانی خود طی راه ‌هایی دست یابد که به روش عادی راحت نبوده است و نیز به عنوان یک محیط درمانی، جنبه سرگرم‌کننده و جذابی نداشته است.

دکتر گرین تصریح کرد که به احتمال زیاد می‌توان به کودکان مبتلا به فلج جزئی و اختلال حرکتی ناشی از مشکلاتی چون فلج مغزی، با استفاده از ابزار جدید یاری رساند. وی با استناد به پژوهش‌های قبلی خود که در بیمارستان کودکان اِولینا در لندن انجام داده بود دریافت که برنامه ‌های واقعیت مجازی موجب ارتقای دسته های مهارت فراگرفته شده از سوی بیمارانش شده است.

دکتر گرین امیدوار است که امکان توسعه این بازی از نوع میزمجازی به سیستم های کاردرمانی و معالجه موثر وجود داشته باشد که در آن از تکنولوژی نوین مشتمل بر آنالیز حرکات سه ‌بُعدی همراه با پژوهش های جدیدش در دانشگاه تل‌آویو بهره جسته است.

دکتر گرین می‌گوید: رویکردهای سنّتی عمدتاً مبتنی بر نیروی کار بوده و نتایج حاصل از آنها هم محدود است، ما در پژوهش خود به دنبال ایجاد یک سیستم کامل برای کاردرمانگرها ، والدین و کودک هستیم.

این سیستم می‌تواند درمان‌های روزانه را در خانه ارائه کند و برای درمانگران، راه حل کاملی را برای پیگیری و تحلیل روندهای پیشرفت یا مشکلات احتمالی به همراه داشته باشد که به روش بسیار دقیق و صحیح صورت می‌گیرد.

 

کاردرمانی

 

از دنیای مجازی تا دنیای واقعی  

دکتر گرین در آن دسته از کودکانی به نتایج چشمگیر دست یافت که طی یک دوره یک ماهه، همراه با رابط خود سه روز در هفته در این جلسات شرکت می‌کردند. طی این جلسات یکی از کودکان که دچار فلج اندام در یکی از دستانش بود توانست حرکات بیشتری انجام بدهد و وقتی برای اولین بار در عمرش توانست خودش در را باز کند بسیار ذوق زده شده بود!

این دختر بچه همچنین قادر به کنترل بعضی حرکات ضروری برای انجام دادن فعالیت های ساده زندگی ‌اش بود که از آن جمله می‌توان به بستن  دگمه های ژاکت، باز کردن در یا رفتن به دستشویی اشاره کرد. این مهارت‌ها از جمله حرکت‌ هایی هستند که کودکان دارای اختلال حرکتی هرگز طی سیستم ‌های رایج درمانی به آن دست نمی‌یابند. به طور مثال کاردرمانی دست کودک یکی از روش های حل این اختلال در کودکان است.

دکتر گرین امیدوار است که در آینده نزدیک، تکنیکی را برای توانبخشی کودکان از راه دور توسعه بخشد، تا کودکان این امکان را داشته باشند که در خانه و تحت سرپرستی والدین خود، حرکت های لازم را انجام داده و تمرین کنند. در این روش، کاردرمانگران که در خانه کودک حضور ندارند می‌توانند با استفاده وب‌کم و کامپیوتر وارد سیستم مربوطه شده، دانش‌آموزان را راهنمایی کنند و یا پیشرفت آنها را بررسی کرده و مورد نظارت قرار دهند.

 

این پژوهشگر همچنین درصدد آن است که عملکرد مغز را با استفاده از تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهد. در حال حاضر ، عملکرد مغز مربوط به فعالیت های حرکتی با تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) تجزیه و تحلیل می شود. اما بسیاری از کودکان برای نشستن در دستگاه MRI خیلی بی تاب هستند ، بنابراین پزشکان برای توسعه رژیم های درمانی شخصی نیاز به ابزار دقیق تری برای تحلیل حرکت در کودکان دارای معلولیت برای کاردرمانی دارند.

 کلینیک آریان با خدماتی از قبیل بازی درمانی، گفتاردرمانی، تمارین حرکتی و حسی و خدمات متنوع دیگرآماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. جهت تماس با کلینیک کاردرمانی آریان از طریق شماره های زیر اقدام کنید:

021-22091719

021-22142604

021-26766428

و شماره واتساپ:09301969614

 

لینک منبع

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.