کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی اوتیسم

  • صفحه اصلی
  • رفتارهای غیر معمول غذایی شاخص جدید تشخیص اوتیسم در کاردرمانی کودکان
رفتارهای غیر معمول غذایی شاخص جدید تشخیص اوتیسم در کاردرمانی کودکان

رفتارهای غیر معمول غذایی شاخص جدید تشخیص اوتیسم در کاردرمانی کودکان

طبق تحقیقات پژوهشگران که رفتارهای غیرعادی غذا خوردن در 70 درصد کودکان اوتیسم را شناسایی کردند، این رفتارها می‌تواند به عنوان گزینه‌ هایی مورد توجه کاردرمانی کودکان اوتیسم قرار بگیرد که غربالگری آن برای اوتیسم لازم است، لازم به ذکر می ‌باشد که این رفتارها در کودکان اوتیسمی 15 برابر بیشتر از کودکانی با وضعیت عادی عصبی بوده است.

رفتار های غیر معمول غذایی در کودکان کدامند؟

طبق مطالعه جدید انجام شده توسط کالج پزشکی Penn State ، رفتارهای غیرعادی غذا خوردن می ‌تواند به عنوان گزینه ‌ای در غربالگری های کاردرمانی کودکان برای اوتیسم مورد توجه قرار بگیرد.

تحقیقات انجام شده توسط سوزان مایز ، استاد روانپزشکی ، نشان داد که رفتارهای غیرعادی غذا خوردن در 70 درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم وجود دارد ، که 15 برابر بیشتر از کودکانی با وضعیت عصبی عادی است.

از جمله این رفتارهای غیرعادی غذا خوردن می‌ توان به ترجیح دادن شدید چند غذای محدود، حساسیت بیش از حد به بافت یا دمای غذایی بخصوص و بلعیدن غذا بدون جویدن اشاره کرد.

طبق گفته های مایز ، این رفتارها در بسیاری از کودکان 1 ساله مبتلا به اوتیسم وجود دارد و می تواند به پزشکان ، کاردرمانگران و والدین هشدار دهد که ممکن است کودکی اوتیسم داشته باشد.

مایز می‌گوید: اگر یک متخصص ارائه‌ دهنده مراقبت ‌های اولیه از والدین کودک، گزارش چنین رفتارهایی را بشنود، باید آنها را برای غربالگری اوتیسم به مراکز کاردرمانی اوتیسم ارجاع دهد.

مایز گفت که هر چه زودتر اوتیسم یک کودک تشخیص داده شود ، او سریع‌ تر می تواند با یک متخصص کاردرمانی درمانش را شروع کند. مطالعات قبلی نشان داده ‌اند که تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی در صورت اجرای سالهای پیش دبستانی بیشترین کارآیی را دارد. تحلیلگران رفتار از تعدادی روند های مداخله‌ گری کاردرمانی کودکان از جمله پاداش برای ایجاد تغییرات مثبت در رفتار کودکان و آموزش مهارت های لازم استفاده می کنند.

 

کاردرمانی اوتیسم در تغذیه

 

کیت ویلیامز ، مدیر برنامه تغذیه در بیمارستان كودكان Penn State ، از این روش درمانی برای كمك به انواع مختلفی از افراد با رفتارهای غیر معمول در خوردن غذا استفاده می كند. وی گفت: شناسایی و تصحیح این رفتارها می تواند به اطمینان کودکان از رژیم غذایی مناسب کمک کند.

ویلیامز در ادامه می‌گوید: من یک بار با کودکی سر و کار داشتم که غیر از بیکن چیزی نمی‌ خورد و فقط آیس‌ تی می‌ نوشید، چنین رژیم‌ های غیرمعمول غذایی در کودکان چندان به طول نمی‌انجامد.

 

رژیم غذایی محدود در برخی از کودکان نشانه اوتیسم است؟

بین رفتارهای نگران كننده غذا خوردن و عادتهای غذایی گاهاً غیرمعمولی كه در كودكان خردسال وجود دارد ، تفاوت مشخصی وجود دارد. وی توضیح داد: بیشتر کودکان بدون اینکه نیاز به مداخله کاردرمانی داشته باشند  به تدریج در طول دوره رشد ، مواد غذایی بیشتر و متنوع ‌تری را به رژیم غذایی خود اضافه می کنند ، اما کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم ، بدون روند های مداخله کاردرمانی ، غالباً به رژیم غذایی که انتخاب کرده‌ اند ادامه می‌دهند.

به عنوان مثال ما کودکانی را می بینیم که به خوردن غذای نوزادی ادامه می دهند یا بافت های مختلفی از غذاهای دیگر را امتحان نمی کنند. ما حتی کودکانی را می بینیم که نمی توانند از شیشه شیر دست بکشند.

بسیاری از کودکانی که از اوتیسم رنج می‌برند رژیم محدودی عمدتاً متشکل از خانواده غلات همچون ماکارونی، نان و ناگت مرغ دارند. به گفته وی، چون کودکان دارای اوتیسم از حساسیت بیش ‌از حد حسی برخوردارند و تغییر را هم دوست ندارند تمایلی به امتحان کردن غذاهای جدید نخواهند داشت و به بافت ‌های غذایی بخصوصی هم حساسیت نشان می‌دهند. آنها معمولاً غذاهایی با یک برند، رنگ یا شکل بخصوصی را می‌خورند.

 

متخصص کاردرمانی

 

این تحقیق همچنان حاکی از آن بود که اکثر کودکانی که از اوتیسم رنج می‌ برند و دارای رفتارهای غیرعادی در غذا خوردن هم هستند دو یا چند رفتار غیرمعمول در این زمینه از خود نشان می‌دهند. تقریباً یک ‌چهارم آنها نیز سه رفتار از این نوع و یا حتی بیشتر هم دارند. البته باید گفت که بعضی کودکان دیگر هم که دارای دیگر اختلالات رشد بودند ولی اوتیسم نداشتند هم سه مورد از این عادت ‌های غیرعادی و یا بیشتر داشتند و همین امر موجب شده تا او و همکارانش، ارزیابی بیشتر بعضی کودکان را توصیه کنند.

ویلیامز گفت: وقتی کودکان کم سن و سال را بررسی می‌کنیم که مشکلات متعددی در رابطه با غذا خوردن دارند، این فکر به ذهن‌ می‌رسد که شاید آنها علائمی برای تشخیص اوتیسم هم داشته باشند. و در نهایت، در بسیاری از آنها بیماری اوتیسم تشخیص داده می‌شود.

پژوهشگران رفتارهای غذا خوردن را که در مصاحبه با بیش از 2000 کودک، طی دو مطالعه بدست آورده بودند مورد ارزیابی قرار دادند. آنها همچنین به بررسی تفاوت ‌های فراوانی رفتارهای غیرمعمول غذا خوردن بین کودکان عادی و کودکان دارای اوتیسم پرداختند و نیز اختلال کمبود تمرکز در بیش ‌فعالی و اختلالات دیگر را مورد توجه قرار دادند.

داده‌های مطالعه نشان می‌ دهد که رفتارهای غیرمعمول در غذا خوردن به تمایز تشخیصی اوتیسم از اختلالات دیگر یاری می‌رساند. با وجود اینکه کودکان هر دو گروه دارای رفتارهای غیرعادی در غذا خوردن هستند ولی این علایم در کودکان اوتیسمی هفت برابر بیشتر از اختلالات دیگر است.

ویلیامز افزود: این مطالعه ، شواهد دیگری هم دال بر آن ارائه داد که این رفتارهای غیرعادی تغذیه در کودکان مبتلا به اوتیسم به یک اصل تبدیل شده است و هیچگونه استثنائی وجود ندارد.

هانا‌زیکگراف از دانشگاه شیکاگو نیز در این مطالعه شرکت داشته است.

نویسندگان این مطالعه هیچ بودجه ‌‌ای برای انجام آن دریافت نکردند و هیچگونه موردی اعم از تضاد منافع نیز گزارش نشده است.

 

لینک منبع

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.