کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی اوتیسم

  • صفحه اصلی
  • علائم اوتیسم در کودکان زیر 2 سال و کاردرمانی اوتیسم
علائم اوتیسم در کودکان زیر 2 سال و کاردرمانی اوتیسم

علائم اوتیسم در کودکان زیر 2 سال و کاردرمانی اوتیسم

1. کاردرمانی کودکان اوتیسم در مورد حس های روزمره

2. پاسخ کاردرمانی به والدین کودکان درباره اوتیسم شدید

 
 
 
 
 
 
 
 

کاردرمانی کودکان اوتیسم در مورد حس های روزمره

 
حس هایی که کودکان اوتیسم در طول روز دریافت می کنند با کودکان دیگر متفاوت است. به طور مثال کودکان اوتیسم به بعضی از محرک های حسی که ممکن است برای یک کودک دیگر معمولی به نظر برسد برای کودکان دارای اوتیسم با عکس العمل های شدید تری مواجه شود. به طور مثال کودکان اوتیسم نسبت به برخی از سطوح و یا تماس با پارچه ها، نور ها، برخی از صداها و یا حتی حس های چشایی و حس های بویایی مربوط به بوی خاص یا یک طعم خاص عکس العمل های شدید نشان دهند. این در حالی است که در برخی از کودکان اوتیسم یک وابستگی به یکی از موارد گفته شده در بالا وجود دارد و این وابستگی به قدری است که بدون آنها نمی توانند آرام بگیرند.
از انواع دیگر علائم اوتیسم در کودکان می توان علاقه بیش از حد به یک نوع غذا یا خوراکی اشاره کرد، به گونه ای که اگر آن را دریافت نکند آرامش ندارد و برای کودک سخت خواهد بود. از دیگر علائم اوتیسم در کودکان می توان به فاصله گرفتن از همسالان خود و شرکت نکردن در بازی های گروهی باشد. این مشکلات به همراه مشکلات دیگر با راهنمایی و جهت گیری صحیح در کلینیک کاردرمانی کودکان و مراکز کاردرمانی قابل بهبود و رفع هستند.

 
 
 
 

پاسخ کاردرمانی به والدین کودکان درباره اوتیسم شدید

در سوالاتی که مراجعین به مرکز کاردرمانی کودکان داشته اند، سوالی که از متخصصان کاردرمانی پرسیده می شود، این است که متخصص کاردرمانی به ما می گوید که فرزند ما مبتلا به اوتیسم شدید و هایپر هست اما ما به عنوان والدین حس می کنیم شدید نیست چون اعتیاد به وسیله خاصی ندارد و تند و تیز نیست؟ و چون حس های کودک شدیداً بهم ریخته است و اعتیاد به لباس خاص یا غذای خاصی دارند، مبتلا به اوتیسم هایپر است یا خیر؟ و تپش قلب کودک مربوط به اوتیسم است و آیا نیاز به مصرف دارو دارد؟
 

پاسخ آقای نعیمی: یکی از علامت های اوتیسم هایپر سنسیتیوی نداشتن آرام و قرار است، در حالی که خود نداشتن آرام و قرار در کودکان اوتیسم می‌تواند به عنوان بهم ریختگی بررسی شود. در مورد تپش قلب، قبل از اینکه به عنوان یک اختلال جداگانه در اوتیسم بررسی شود، نمایانگر اضطراب درونی است اما چیزی که اینجا بسیار اهمیت دارد، این است که آیا این تپش قلب همراه با خیس شدن کف دست و عرق کردن صورت و سرخی گونه ها است؟ یا فقط در هنگامی که کودک بهم ریختگی داره بروز می کند؟ همچنین اضافه بار حسی و عدم یکپارچگی حواس هشت گانه در کودکان اوتیسمی که اینگونه رفتارها را از خودشان نشان می دهند، امری اثبات شده و تجربه شده است. بنابراین دو اقدام به نظر ضروری است:
 

1 - بررسی وضعیت عملکرد هشتگانه حسی کودک
2 - بررسی اینکه آیا این اضطراب درونی و تپش قلب ارتباطی با حالت بهم ریختگی ناشی از اضافه بار حسی است یا ناشی از آن است که درک کودک از زبان بیانی او پیشرفت بهتری دارد و نمی‌تواند آنچه را که درک می کند به زبان بیاورد
 
هم اکنون در مقالات بسیار زیادی در مورد اوتیسم و کاردرمانی اوتیسم به مسائل حسی اشاره شده است. به طور کلی این گونه مسائل را نمی توان به راحتی با والدین مطرح نمود چرا که توجیه آن بسیار مشکل است. اینکه بگوییم اگر مثلاً کودک دو ساله شما زیاد به گوشه ها خیره می شود، نشان دهنده اختلال در ادراک حس بینایی است یا مثلاً بد غذایی کودک شما ممکن است، در این سن به اختلالات حس عمقی در دهان کودک مربوط باشد. همچنین اینکه بگوییم، کودک بارها و بارها غذا را بالا می آورد، ممکن است نوعی اختلال حسی باشد. کمی عجیب و غریب به نظر می رسد، اما با کمال تعجب باید بگویم، زمانی که والدین کودکان به پزشکان مراجعه کردند و دارو درمانی شدند و بعد هم نتیجه دریافت نکردند، تازه به فکر راه چاره دیگری می گردند که خوب حالا دیگر کار برای کادر متخصصان کاردرمانی کودک بسیار سخت خواهد شد. چرا که کودکان معصوم با توجه به انجام انواع مداخلات و عدم دریافت نتیجه دچار مقاومت رفتاری نسبت به درمان خواهند شد.
بنابراین یکی از راهکارهایی که ما پیشنهاد می کنیم، انجام ارزیابی و غربالگری های استاندارد برای این امور است که در اینگونه ارزیابی های جامع متخصصین پزشک و روانپزشک و کودکان و متخصص گفتاردرمانی کودکان و متخصص کاردرمانی کودکان و همچنین روانشناس کودکان، نظرات جامع خود را طی مدت یکماه در پرونده کودک ثبت می کنند تا کمترین میزان آزمون و خطا برای درمان کودک انجام شود. حالا اینکه والدین عزیز برای بررسی اوتیسم بودن یا نبودن کودک خود چه راهکاری را انتخاب می کنند کاملاً اختیاری است، ولی توصیه می کنیم کمتر به مشورت افراد غیر متخصص و غیر مسئول در زندگی اطمینان کنید. جملاتی از جمله:
 
1. مثل پدرشه، اونم همینطور بود!!!!!!!!
2. مثل عموشه اونم رفتاراش همین بود!!!!!!
3. مثل خالشه همینجور موقع حرف زدن دستاشو تکون میداد!!!!!!!!!!!!!!!!!!۱
4. باباشم دیر زبون باز کرد!!!!!
 

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی:

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.