اختلال بیش فعالی

اهمیت مداخله متخصصین کاردرمانی در کودکان بیش فعال یا کم توجه

1. اهمیت مداخله یک متخصص کاردرمانی برای مشکلات کودکان بیش فعال یا کم توجه

2. عمده علائم بیش فعالی یا کم توجهی در کودکان چگونه است؟

اهمیت مداخله یک متخصص کاردرمانی برای مشکلات کودکان بیش فعال یا کم توجه

بسیاری از والدین از بابت رفتارهای کودک خود مستأصل شده اند، نگران وارد فضای اینترنت می شوند و بدنبال کلمه بیش‌ فعالی می گردند. چرا که از نظر آنها کودکشان دیگر قابل کنترل نیست. آنها در ابتدا صبر می کنند و در تلاش هستند با جایزه دادن، مسأله را به نفع دستوری که خودشان به کودک داده اند حل کنند.

اما در عمل موفق نبوده اند. تعدادی از والدین که آگاه تر هستند و به دنبال رفع مشکل هستند، در این بین دسته ای فقط بدنبال علت اصلی رفتار های کودک خود هستند و یا با مراجعه به یک مرکز کاردرمانی کودکان به دنبال این هستند که ببیند آیا کودکشان بیش ‌فعال است یا مشکلات تربیتی باعث چنین رفتارهایی در کودک می شود.

بنابراین والدین مراجعه برای ارزیابی دقیق تر به متخصصان کاردرمانی را صرفاً برای کسب اطلاع می دانند و اما دسته ای دیگر از والدین به دنبال کمی آرامش در رفتار کودک خود هستند چرا که رفتارهای کودکشان هم به خودش و هم به دیگران آسیب می رساند. اگر بخواهیم تجربه کاردرمانی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی یا کمبود توجه را در این زمینه با همه به اشتراک بگذاریم.

در صورتی که ارزیابی کودکان مبتلا به اختلالات بیش فعالی یا کم توجهی به صورت گروهی انجام شود، بهترین نتایج را خواهد داشت یعنی مثلاً ترکیبی از یک متخصص کاردرمانی، یک متخصص روانشناسی و یک متخصص روانپزشکی کودک می‌توانند بهترین نظرات را در کنار هم داشته باشند تا بتوان تصمیم درستی گرفت.

چنانچه هر کدام از این تخصص ها فقط از دیدگاه خود به قضیه بنگرد قطعاً جایی در درمان آن به مشکل خواهند خورد. در این رابطه پیشنهاد می شود که متخصصین هر یک از این حوزه ها ارجاعات لازم را به مراکز مرتبط داشته باشند.

کاردرمانی

عمده علائم بیش فعالی یا کم توجهی در کودکان چگونه است؟

همانطور که در بالا اشاره شد علائمی که در کودکان بیش فعال یا کم توجه دیده می شود، می تواند متفاوت باشد، تشخیص دقیق تر اینکه آیا این علائم مربوط به این اختلال است یا خیر با ارزیابی های کاردرمانی پاسخ داده خواهد شد. اما از علائم شایع اختلال بیش فعالی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. حرف زدن بیش از حد معمول و فراوان
2. دویدن و پرش در خانه و نداشتن آرام و قرار
3. بازی مداوم و غیر معمول با دست های خود
4. ناتوانی در توجه به جزییات
5. گم کردن وسایل بازی و یا وسایل مدرسه خود
6. تحرک با ایجاد سر و صدای زیاد
7. گوش نکردن و نافرمانی از خواسته والدین
8. پرهیز و یا فرار از انجام تکالیف
9. عدم تمرکز و فراموشی

شایان ذکر است که با مشاهده موارد گفته شده در بالا قبل از هر اقدامی با متخصص کاردرمانی در این زمینه جهت ارزیابی و سوالات مربوطه مشورت کنید.

کلینیک آریان با خدماتی از قبیل بازی درمانی، گفتاردرمانی، تمارین حرکتی و حسی و خدمات متنوع دیگرآماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. جهت تماس با کلینیک کاردرمانی آریان از طریق شماره های زیر اقدام کنید:

021-22091719

و شماره واتساپ:09301969614