کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی ادراکی حرکتی

  • صفحه اصلی
  • کاردرمانی می تواند دوچرخه سواری را در کودکان تسهیل نماید
کاردرمانی می تواند دوچرخه سواری را در کودکان تسهیل نماید

کاردرمانی می تواند دوچرخه سواری را در کودکان تسهیل نماید

کاردرمانی جسمی در آموزش دوچرخه سواری 

حتماً تا حالا با خود فکر کرده اید که برای راندن یک دوچرخه به چه مهارت هایی نیاز است و چگونه می توان این کار را به فرزند خود آموزش داد! دوچرخه سواری یک فرصت بی نظیر برای کودکتان است تا در یک فعالیت فیزیکی شرکت کند و عادتی سالم و کارآمد برای خود ایجاد کند. 
 
در این مقاله قصد داریم انواع دوچرخه هایی که برای کودکان مناسب است را معرفی کنیم و در مورد مهارت هایی که برای انجام این فعالیت نیاز است  و همچنین مهارت هایی که بوسیله کاردرمانی باید فرا گرفته شود ، صحبت کنیم. بسیاری از کودکان عادی و سالم از سن 3 تا 6 سال دوچرخه سواری را یاد می گیرند.
 
البته باید به این نکته توجه کنیم که هر کودک با سرعت خودش این فعالیت را فرا می گیرد. کودکانی که ناتوانی دارند ممکن است در سال های بعدی زندگی خود آن را یاد بگیرند. همچنین ممکن است برای راندن بدون مشکل دوچرخه، لازم باشد تغییراتی در دوچرخه صورت گیرد.
 
 
 
کاردرمانی کودکان در دوچرخه سواری             
 
 
 

کاردرمانی ادراکی حرکتی در آموزش دوچرخه سواری

 
قبل از کار با دوچرخه های معمولی، معمولاً کودکان ابتدا باید راندن سه چرخه را فرا بگیرند تا با اساس این فعالیت ها مثل حرکات هماهنگ پا، نیروی محرکه، آگاهی فضایی و قدرت کلی بدن آشنا شوند و بتوانند حرکت کنند. علاوه بر این، دوچرخه ها به تعادل و تن آگاهی بیشتری نیاز دارند، چون فاصله بیشتری با زمین دارند. اینجاست که سیستم دهلیزی شروع به کار می کند و گاهی چرخ های کمکی هم می تواند باعث افزایش سختی شود، چون حس غلط امنیت و درک محل قرارگیری بدن در فضا را القا می کند.
 
دوچرخه سواری در برگیرنده مهارت های حرکتی درشت مختلفی مثل تعادل، هماهنگی دو جانبه، قدرت وضعیتی، قدرت اندام تحتانی و قدرت مرکزی است. در ادامه نکات و ترفند هایی را معرفی خواهیم کرد که می توانند در آموزش دوچرخه سواری در شرایط مختلف مفید باشند. 
 
دوچرخه های تعادلی مثل Skuut معمولاً برای شروع بسیار مناسب هستند. این دوچرخه ها پدال ندارند و اعتماد به نفس کودک را افزایش داده و او را قادر می سازند تا هنگام حرکت تعادل خود را حفظ کند. ارتفاع صندلی این گونه دوچرخه ها قابل تنظیم هستند تا مرکز جاذبه کودکتان در ابتدا به زمین نزدیک تر باشد و بعد بتوان آن را رفته رفته بالاتر برد تا با سطح دوچرخه معمولی یکسان شود.
 
 
 
 
کاردرمانی در مهارت دوچرخه سواری کودکان
 
 

کاردرمانی تعادلی برای تسهیل راندن دوچرخه

 
در مرحله بعد به پدال دوچرخه می رسیم که به معنای این است که کودکتان آماده به حذف چرخ های کمکی است! در ابتدا تمرین روی سطوح نرم تری مثل چمن را توصیه می کنیم تا فرزندتان ابتدا حفظ تعادل را تمرین کند. تمرین در یک سطح شیب دار هم اهمیت دارد،
 
چون می تواند به کودکتان یاد دهد که قبل از پدال زدن از شیب زمین استفاده کند. وقتی فرزندتان آماده پدال زدن شد، زمین چمن مقاومت بیشتری ایجاد می کند که برای سیستم حس عمقی اش هم بسیار مفید است. زیر او متوجه می شوند که اندام های پایینی در این سطوح چه حسی ایجاد می کنند و حرکت مورد نیاز برای آن را به خاطر خواهند سپرد.
 
 
اولین و مهمترین نکته این است که امنیت کودکتان در هنگام کاردرمانی در دوچرخه سواری حفظ شود
 
 

کاردرمانی و امنیت کودکان در جلسه دوچرخه سواری

 
حتماً برای کودکتان یک کلاه مناسب و محکم که بتواند به خوبی پیشانی اش را هم بپوشاند، تهیه کنید. برای آزمایش آن می توانید از او بخواهید که سرش را به اطراف تکان دهد و کلاه بدون حرکت باقی بماند. بندهای کلاه هم باید به خوبی تنظیم شده باشند تا با تحرک جدا یا جا به جا نشوند. 
 
اول از همه با گرفتن پشت صندلی فرزندتان شروع کنید. وقتی پدال زدن را شروع کرد، به آرامی صندلی را ول کنید تا فرزندتان بتواند بدن خود را با حس کم شدن حمایت از پشت خود را وفق دهد. شاید فکر کنید دیوانگی است، ولی اگر به یک دوچرخه سوار تازه کار بگویید که تندتر برود، حس عمقی اش قوی تر شده و منجر به آموزش سریعتر سیستم حرکتی می شود.
 
این کار انرژی و هشیاری نسبت به این فعالیت را افزایش می هد و اجازه نمی دهد که ترس بر فرد غلبه کند. در آخر هم قوانین دوچرخه سواری را به فرزندتان آموزش دهید و مطمئن شوید که نحوه توقف و حرکت دوباره را بدون کمک را یاد گرفته اند.

 

 

کلینیک کاردرمانی آریان با خدماتی از قبیل بازی درمانی، گفتاردرمانی، تمارین حرکتی و حسی و خدمات متنوع دیگرآماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. جهت تماس با کلینیک کاردرمانی آریان از طریق شماره های زیر اقدام کنید:

021-22091719

021-22142604

021-26766428

و شماره واتساپ:09301969614

 

مطالب پیشنهادی:

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.