کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی ادراکی-حرکتی

  • صفحه اصلی
  • اهمیت ادارک حسی در کاردرمانی کودکان
اهمیت ادارک حسی در کاردرمانی کودکان

اهمیت ادارک حسی در کاردرمانی کودکان

 
 
 
 
 
 

اهمیت تصورات و ادراک

 
در مدرسه به ما 5 حس: بینایی،لمس،شنوایی،بویایی و چشایی. اما به عنوان بزرگسالان، می آموزیم که بدن انسان پیچیده تر از این است. ما سه حس دیگر داریم: ادراک عمومی ، سیستم دهلیزی و درک احساسات از داخل بدن. این حواس درونی است زیرا به مغز ما کمک می کند تا در مورد مکان بدن، نحوه حرکت و احساس به ما اطلاع بدهد.
 
 
 

ادراک چیست و چرا مهم است؟

 
ادراک این است که بدن شما می داند در چه موقعیتی قرار دارد. این حس است که به ما امکان می دهد تا بفهمیم که قسمت های مختلف بدن ما کجا هستند، چگونه حرکت می کنند و ماهیچه های ما چه قدرتی را باید استفاده کنند. ماهیچه ها، مفاصل و پوست ما همه حاوی گیرنده های حسی هستند که به ورودی حس عمقی کمک می کنند. این اطلاعاتی را فراهم می کند که برای حرکات و کنترل وضعیت استفاده می شود. بالا و پایین رفتن از پله ها، ورزش و شستن موها همه نمونه هایی از فعالیت ها هستند که وابستگی زیادی به داده های تصوری دارند.
داده های ادراکی همچنین باعث می شود بدن ما از اتفاق غیر منتظره ای مطلع شود به عنوان مثال، اگر در حال عبور از روی سنگ ها هستید و احساس می کنید که روی صخره ای ناپایدار ایستاده اید، پا و مچ پا این اطلاعات را به مغز شما می فرستد و بدن شما می تواند با استفاده از بازوهای خود به تعادل برسد و چشمان شما به سرعت یک سنگ جدید برای ایستادن پیدا می کند.
ادراک نیز ارتباط نزدیکی با سیستم دهلیزی دارد و در کنار هم آنها به ما کمک می کنند تا آگاهی از بدن را ایجاد کنند، احساس وضعیت بدن و تعادل را ایجاد می کنند، و به ما کمک می کنند تا در حین حرکت سر، چشم خود را تثبیت کنیم.
 
 
 

چه اتفاقی می افتد اگر ادراک درست کار نکند؟

 
وقتی سیستم ادراکی ما ورودی را به درستی تفسیر نمی کند و پاسخ مناسبی نمی دهد، می تواند بر فعالیتهای روزمره ما تأثیر بگذارد. دست و پا چلفتی بودن، برخورد با اشیا،خیلی محکم لگد زدن / پرتاب توپ، همه اینها می تواند نمونه هایی از پردازش نکردن صحیح ورودی داده ها در مغز باشد. كودكان مبتلا به ASD و سایر اختلالات رشد نیز ممکن است در پردازش اطلاعات عمقی دچار مشكلات بیشتری شوند.
 
 
 

کاردرمانی چه تاثیری در این موضوع دارد؟

 
ما وقت زیادی را صرف تمرکز بر داده های وارد شده می کنیم. دویدنبرخورد کردن، له شدن، پریدن، خزیدن و فشار دادن فعالیت هایی هستند که داده های ادراکی زیادی تولید می کنند و فشار عمیق ناشی از این فعالیت ها همراه با کاهش تحریک و اضطراب می تواند اثر آرام بخشی داشته باشد.
با دریافت این ورودی های قدرتی، مغز فرصتی پیشرفته برای یادگیری مکان بدن خود در فضا پیدا می کند. این با مفهوم آگاهی از بدن مرتبط است. برای اینکه بدن بتواند به طور دقیق عضلات خود را کنترل کند، مغز باید از محل قرارگیری آن ها یا قرارگیری بدن خود آگاه باشد.
 
 
 

در خانه چه کارهایی میشه جهت تقویت ادراک کرد؟

 
در خانه، انجام یک بازی سخت و بی نظم، استفاده از ترامپولین یا راه رفتن به حالت حیوانات روش های سرگرم کننده ای برای دریافت ورودی های حسی قوی است. کارهای خانه نیز می توانند فرصت های مفیدی برای دریافت مکرر ورودی باشند. به عنوان مثال، فعالیتهای روزمره می تواند شامل جارو کشیدن، جاروبرقی، حمل وسایل (مانند کیف مدرسه یا سبد شستشو) یا بسته بندی اسباب بازیها باشد.
فعالیت هایی مانند شنا، ژیمناستیک و کاراته فرصت های خوبی برای ورود داده های ادراکی ایجاد می کنند، همچنین  قابلیت ایجاد قدرت و استقامت دارند.
 
 
 

در کلینیک گفتاردرمانی و کاردرمانی آریان با استفاده از روش های نوین کاردرمانی به کودک شما جهت بهبود مهارت های حسی و حرکتی، تعادلی و تنظیم رفتار کمک می شود.در این مرکز با انجام تمارین مختلف ادراک کودک از بدن خود و وضعیت آن بالاتر رفته و باعث بهبود مهارت ها در زمینه های مختلف می شود.کلینیک آریان با خدماتی از قبیل بازی درمانی، گفتاردرمانی، تمارین حرکتی و حسی و خدمات متنوع دیگرآماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. جهت تماس با کلینیک از طریق شماره های زیر اقدام کنید:

021-22091719

021-22142604

021-26766428

و شماره واتساپ:09301969614

 
 
 
 
 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.