کلینیک کاردرمانی آریان

اختلال یکپارچگی حسی بزرگسالان

  • صفحه اصلی
  • کاردرمانی برای یکپارچگی حسی در بزرگسالان
کاردرمانی برای یکپارچگی حسی در بزرگسالان

کاردرمانی برای یکپارچگی حسی در بزرگسالان

اختلال پردازش حسی ،اختلالی است که در آن مغز در دریافت و پاسخ دادن به اطلاعاتی که از طریق حواس وارد می‌شود ، دچار مشکل میشود  .پیش از این به عنوان اختلال عملکرد حسی شناخته می‌ شد . برخی افراد با اختلال پردازش حسی نسبت به اشیا در محیط خود حساس هستند .بطور مثال صداهای معمولی ممکن است  برای آنها دردآور یا طاقت‌فرسا باشد  و یا تماس پوستی با پیراهن ممکن است پوستشان را تحریک کند اختلال حسی می‌تواند ناشی از مشکلاتی در نحوه دریافت ، سازماندهی ، استفاده از اطلاعات حسی بدن ، برنامه‌ریزی حرکتی و افزایش مهارت باشد . این مشکلات خودپنداره  فرد ، تنظیم هیجان ها ،  توجه و تمرکز، مهارت حل مساله ، کنترل رفتار ، عملکرد ، مهارت ها و توانایی فرد در حفظ روابط بین فردی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند . این اختلال در بزرگسالان ، ممکن است بر توانایی والدین ، شغل ، مشارکت در فعالیت‌های مدیریتی ، اجتماعی و اوقات فراغت تاثیر منفی بگذارد .

اختلال پردازش در یکپارچه‌سازی حسی ممکن است با  شرایط دیگر مثل اضطراب ، اختلالات عصبی ، افسردگی ، اختلال استرس ، یا شیزوفرنی در ارتباط باشد . افرادی که ناتوانی‌های یادگیری ، اختلال کمبود توجه ، ناتوانی‌های ذهنی ، یا اختلالات طیف اوتیسم دارند نیز ممکن است این مشکلات را داشته باشندکاردرمانگران ، آموزش و مهارت‌های منحصر به فردی در زمینه علوم اعصاب ، آناتومی ، و آنالیز محیطی برای شناسایی و درمان مشکلات ناشی از اختلال پردازش حسی یا یکپارچه‌سازی حسی دارند.  کاردرمانگران با مراقبان و متخصصان پزشکی ، آموزشی و بهداشت روانی کار می‌کنند تا از نشانه‌های مشکلات حسی بیماران مطلع باشند تا بتوانند انواع مداخلات مورد استفاده را در بزرگسالان افزایش دهند .کاردرمانی از طریق مشاوره، ارزیابی ، جلسات کاردرمانی انفرادی و یا گروه درمانی درمکان هایی مانند بیمارستان خصوصی، بیمارستان سرپایی ، بیمارستان دولتی و مراکز بازپروری خدمات خود را ارائه می‌کنند .

 

 

کاردرمانی برای بزرگسالان

 

 

خدمات کاردرمانی ارایه‌شده برای بزرگسالانی که اختلال پردازش و یکپارچه‌سازی حسی را تجربه می‌کنند شامل موارد زیر است:  

 

  • مداخلات کاردرمانی در جهت استفاده ماهرانه از فعالیت‌های حسی
  • کاردرمانی حسی برای افزایش تعاملات حسی در فعالیت‌هایی مانند تقویت وسازگاری حس شنوایی برای سر و صدا ، مدیریت حساسیت بیش از حد به احساسات و بهبود توجه و یا مشکلات مدیریتی و شغلی  برای افزایش اثربخشی درفعالیت های کاری ، مدیریت  وظایف خانگی و یا وظایف آنها به عنوان والد .
  • برنامه ریزی برای برنامه‌های حسی شامل یک برنامه روزمره با یک سری از استراتژی‌های حسی ـ فردی که در طول روز مورد استفاده قرار می‌گیرند تا به مدیریت مشکلات  حسی کمک کنند. به عنوان مثال ، صندلی گهواره‌ای ، اتاق تاریک ، کیت‌های حسی شامل موسیقی ، توپ کنترل استرس و ابزاری برای حواس‌پرتی  .
  •   ترویج آرامش، رعایت بهداشت  برای کمک به تغییر الگوهای پردازش حسی و  به حداقل رساندن  بحران در حواس ( به عنوان مثال ، حس لامسه ، حرکتی ، بصری یا شنوایی وکنترل احساسات و رفتارها ، مانند اضطراب یا انزواطلبی )
  • تغییرات محیطی و سازگاری با شرایط محیطی مانند روشنایی ، با استفاده از ماشین‌های نویزساز، نقاشی‌های دیواری و انواع دیگر تجهیزات برای افزایش یا کاهش تحریکات حسی که محیط ارایه می‌دهد . در برخی موقعیت‌ها ، اتاق‌های حسی ، ایستگاه‌های حسی ،  ممکن است برای رسیدن به این اهداف مورد استفاده قرار گیرند .
  • آموزش افراد ، اعضای خانواده ، مراقبین و  مدیران در مورد تاثیر عملکردهای حسی در عملکرد شغلی و چگونگی به حداقل رساندن تاثیر منفی آن‌ها بر عملکرد آنها

 

 

نتیجه‌ گیری

 

کاردرمانی ، نقش حیاتی در تشخیص و درمان اختلالات یکپارچگی حسی در بزرگسالان و حمایت از توانایی آن‌ها در مشارکت کامل در نقش‌های زندگی ، برنامه های روتین ، و فعالیت‌های مهم روزانه  ایفا می‌کند .

 

لینک منبع

 

 

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.