کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی اوتیسم

  • صفحه اصلی
  • مطالعه یکپارچگی حسی کودکان مبتلا به اوتیسم در کاردرمانی کودکان
مطالعه یکپارچگی حسی کودکان مبتلا به اوتیسم در کاردرمانی کودکان

مطالعه یکپارچگی حسی کودکان مبتلا به اوتیسم در کاردرمانی کودکان

مطالعه جدیدی از والدین نشان می‌دهد که درمان یکپارچگی حسی عملکرد روزانه کودکان مبتلا به اوتیسم را بهبود می‌ بخشد . این تحقیق ، زیر نظر کاردرمانگران در دانشکده مشاغل پزشکی فیلادلفیا ، به صورت آنلاین در مجله اوتیسم و اختلالات رشدی به چاپ رسید .علایم اوتیسم اغلب شامل اختلال در پردازش اطلاعات حسی مانند بافت‌ها ، صداها ، بوها ، سلایق ، روشنایی و حرکتی است . این مشکلات می‌توانند باعث ایجاد شرایط غیرعادی شوند . آن‌ها می‌توانند با کارکرد فعالیت های روزانه آنها تداخل پیدا کند و حتی افراد و خانواده‌های آن‌ها را منزوی کنند .

" این مطالعه یکی از اولین مطالعاتی است که نشان می‌دهد کاردرمانی حسی در کمک به رفع مشکلات حسی کودکان اوتیستیک موثر است و میتواند عملکرد روزانه آنها را بهبود ‌بخشد . "درمان یکپارچگی حسی ، که توسط کاردرمانگر انجام می‌شود ، از فعالیت‌های نمایشی با روش‌هایی استفاده می‌کند که نحوه واکنش مغز به حس لامسه ، شنوایی ، بینایی  و حرکتی را تغییر می‌دهد . پیر اشاره می‌کند : " اثربخشی این درمان استفاده از تکنیک‌های مختلفی بوده‌است که تحت نام یکپارچگی حسی مورد استفاده قرار گرفته‌اند . "

 

 

مطالعه یکپارچگی حسی کودکان مبتلا به اوتیسم

 

یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که درمان یکپارچگی حسی زمانی موثر است که کاردرمانگر از همه ی امکانات کاردرمانی برای تحریک نواحی حسی مغز استفاده کند.

حساسیت شدید به صدا و نور ممکن است باعث بیخوابی کودک در شبانه روز شود و هدف کاردرمانی باید افزایش تحمل صداهای معمولی در کودک برای خوابیدن در شب باشد . برای کودکی که از لمس کردن غذا متنفر است ، هدف ممکن است کاهش حساسیت لامسه  باشد تا کودک بتواند به راحتی یک وعده غذایی بخورد .

محققان در آزمایشی به طور تصادفی کودکان مبتلا به اوتیسم را به دو گروه تقسیم کردند .  گروه کنترل " درمان معمولی و سنتی " را به مدت دو هفته دریافت کردند و گروه آزمایش سه ساعت در هفته درمان یکپارچگی حسی دریافت کردند .در پایان مطالعه ، تحلیل آماری نشان داد که کودکان در گروه یکپارچگی حسی به طور معناداری در رسیدن به اهدافشان امتیاز بالاتری کسب کردند . علاوه بر این ، آزمون‌های استاندارد شده نشان داد که کودکان تحت درمان یکپارچگی حسی نیازمند کمک کمتری از والدین خود در مراقبت از خود و موقعیت‌های اجتماعی هستند .

پژوهشگران می‌گوید : کاردرمانی میتواند با تغییر نحوه پردازش حسی در مغز ، به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کند تا درک بهتری از اطلاعات حسی که دریافت می‌کنند و استفاده بهتر از آن در کارهای روزمره داشته باشند. " این گروه مطالعات بیشتری را برای اثبات پیامد های این درمان ، دنبال میکنند تا ببینند آیا بهبودی در طول زمان پایدار میماند یا خیر.

 

 

لینک منبع

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.