کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی ادراکی-حرکتی

  • صفحه اصلی
  • یک برنامه خلاقانه مجازی مبتنی بر حرکات برای کودکان مبتلا به اختلالات حرکتی (بخش اول)
یک برنامه خلاقانه مجازی مبتنی بر حرکات برای کودکان مبتلا به اختلالات حرکتی (بخش اول)

یک برنامه خلاقانه مجازی مبتنی بر حرکات برای کودکان مبتلا به اختلالات حرکتی (بخش اول)

یک برنامه خلاقانه مجازی مبتنی بر حرکات و ایما و اشاره برای کودکان مبتلا به اختلالات شدید حرکتی

هنر نقش مهمی را در توسعه ارتباطات کودک ، حل مسئله ، مهارتهای اجتماعی و عاطفی و همچنین کنترل حرکتی ، خلاقیت و نحوه بیان او ایفا میکند.

به دلیل ناتوانی کودکان مبتلا به اختلالات جسمی یا شناختی در استفاده از اشیاءی مانند وسایل بازی ، بسیاری از این کودکان غالباً نمی توانند در کارهای هنری سنتی شرکت کنند و فرصت خلق اثار هنری را از دست خواهند داد. این امر می تواند مانع پیشرفت آنها شود و همچنین آنها را از فعالیت های کلاسی اصلی دور خواهد کرد.

در كودكانی که دچار اختلالات شدید هستند این اختلالات دسترسی آنها به فرآیندهای هنری سنتی را محدود می نمایند بنابراین ، یافتن روشهای جایگزینی برای اینكه این كودكان بتوانند با استفاده از هنر کاراکتر خود را بیان کنند ،بسیار مهم است.

از مزایای یک برنامه هنری مجازی می توان به توانایی آن در جبران اختلالات جسمی خاص ، انعطاف پذیری در ارائه بازخورد های حسی مانند بازخورد صدا ، بهبود تعاملات ، جلوگیری از بی حوصلگی ، درگیر نمودن کودکان در فعالیت های هنری  و عدم وجود قطعاتی که ممکن است تصادفا بلعیده شوند اشاره نمود.

 

برنامه هنری مجازی مایکروسافت با فناوری تشخیص حرکات و ایما و اشاره در کاردرمانی

برنامه هنری مجازی Kinect (KVAP) از فناوری تشخیص حرکات و ایما و اشاره مایکروسافتKinect   که یک روش جدید برای درگیر کردن کودکان در تفریحات درمانی است استفاده میکند. این برنامه برای خلق هنر از طریق به کارگیری یک دکمه مجازی غیرتماسی طراحی گردیده است.

برای تعیین سطح درگیری بدنی کودکان در هنگام استفاده از KVAP ، یک مطالعه مقدماتی انجام شد که در ان پنج کودک با اختلالات شدید حضور داشتند. نتایج نشان داد که شرکت کنندگان از استفاده از KVAP لذت می برند و به طور فزاینده ای در طول جلسات تمایل داشتند که تعاملات خود را افزایش دهند.

KVAP کودکان را تشویق می کند تا فعالیت بدنی بیشتری داشته باشند و به فرزندان شما این امکان را می داد تا آثار هنری خاص خود را بسازند ، فعالیتی که قبلاً با استفاده از رویکردهای سنتی برای آنها امکانپذیر نبود.

برنامه هنری مجازی مایکروسافت با فناوری تشخیص حرکات و ایما و اشاره در کاردرمانی

 

خلق آثار هنری مجازی قابل کنترل برای رشد و درمان کودکان مبتلا به اختلالات شدید

بیشتر کودکان مبتلا به اختلالات شدید به دلیل ناتوانی مجبورند فعالیت های محدودی داشته باشند و در اوقات فراغت خود کارهای زیادی برای انجام ندارند. طراحی یک برنامه خلق آثار هنری مجازی که به راحتی قابل کنترل باشد ، می تواند به رشد کودک و درمان او کمک کند و فعالیت تفریحی لازم را برای کودکان دارای اختلالات شدید که فاقد کنترل حرکتی خوب یا قدرت عضلانی لازم هستند فراهم اورد. برنامه هنری مجازی Kinect (KVAP) توسط مهندسین و به واسطه مشورت با متخصصین درمانی ، معلمان و متخصصان معلولیتهای جسمی طراحی شده تا به بهترین نحو نیازهای این افراد را برآورده سازد.

این برنامه هیچ قانون یا دستورالعمل خاصی ندارد ، و تنها در نظر دارد مشارکت  شرکت کننده را از نظر شناختی و همچنین جسمی ترغیب نماید.

فرضیه مورد بررسی در این مطالعه این بود كه KVAP  میتواند به کودکانی که دچار نقص شدید هستند کمک کند و مشارکت آنها را در فعالیت های هنری افزایش دهد و با افزایش تعاملاتشان کاری کند که انها بتوانند خلاقانه خود را بروز داده و آثار هنری مورد نظرشان را خلق نمایند.

انتظار می رود که شرکت کنندگان این مطالعه از فعالیتهایشان لذت ببرند و حداقل 5 دقیقه در این فعالیت شرکت کنند.

 

 

لینک منبع

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.