کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی کودکان

  • صفحه اصلی
  • مداخله‌ زودهنگام کاردرمانی کودکان موجب صرفه‌ جویی اقتصادی در تحصیل می‌شود
مداخله‌ زودهنگام کاردرمانی کودکان موجب صرفه‌ جویی اقتصادی در تحصیل می‌شود

مداخله‌ زودهنگام کاردرمانی کودکان موجب صرفه‌ جویی اقتصادی در تحصیل می‌شود

مطالعات مختلف در زمینه کاردرمانی کودکان نشان داده است که مدل Early Start Denver که عبارت از نوعی برنامه مداخله جامع و زودهنگام رفتاری و رفتاردرمانی است برای آن دسته از کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم (ASD) مناسب می‌باشد که بیشتر از 12 ماه سن ندارند، و گفته میشود که موجب کاهش نیاز به درمان‌ های ASD و خدمات ویژه آموزشی در طول سال‌ های تحصیل در مدرسه می‌شود که در مقایسه با خدمات مداخله ‌های اولیه معمول و موجود در جامعه عنوان می‌گردد.  

 

یک برنامه جامع رفتاری و مداخله زودهنگام در کاردرمانی کودکان اوتیسم

مدل Early Start Denver (EDSM) عبارت از یک برنامه جامع رفتاری و مداخله زودهنگام، برای آن دسته از کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم (ASD) مناسب است که بیشتر از 12 ماه سن ندارند و یافته‌ های مربوطه نشان می‌دهد که موجب کاهش نیاز به درمان‌ های ASD و خدمات ویژه آموزشی در طول سال‌های تحصیل، بعد از این مداخله زودهنگام کاردرمانی می‌شود. این یافته ‌ها امروز در نشست شبکه درمانی کودکان نوپای Autism Speaks توسط دیوید اِس، ماندل ، استادیار، مجری، مرکز پژوهش ‌های خدماتی و سیاست‌ های بهداشت روانی، مدرسه پزشکی پرلمان دانشگاه پنسیلوانیا عنوان شد که در سن ‌سباستین، اسپانیا همزمان با آغاز نشست بین ‌المللی پژوهش‌ های بیماری اوتیسم برگزار گردید.  

 

مداخله به هنگام در کاردرمانی کودکان

 

در این پژوهش، هزینه لازم برای مداخله اولیه، اعم از ESDM و هم خدمات مداخله اولیه اجتماعی که بصورت معمول در دسترس قرار دارد و هر دو همراه با خدمات کاردرمانی مرسوم مربوط به خدمات ویژه اوتیسم عرضه می‌گردد ارزیابی شد که شامل اشکال دیگر ABA  نیز همچون گفتاردرمانی، کاردرمانی و فیزیوتراپی می‌باشد.

پس از اتمام آزمایش بالینی مقایسه ESDM با مداخله‌ گری اجتماعی، همه کودکان به جامعه و خانواده‌ های خود بازگردانده شدند و والدین هم در تقاضای خدمات برای بچه‌ های خود مختار بودند. در طول این دوره پس از مداخله، مشخص شد که کودکان گروه ESDM در هر ماه، خدمات کمتری نسبت به آن دسته از کودکانی لازم داشتند که خدمات معمول و موجود در جامعه را دریافت کرده بودند (168 ساعت در برابر 257 ساعت).

این تفاوت شامل دسته وسیعی از خدمات کاردرمانی متفاوت بوده، ولی عمدتاً معطوف به استفاده از خدمات ویژه آموزشی و درمان‌ های فردی از جمله گفتاردرمانی و زبان‌ درمانی، فیزیوتراپی و کاردرمانی کودکان بوده است. از سوی دیگر، گروه ESDM  نسبت به کودکانی که قبلاً خدمات مداخله زودهنگام عادی را دریافت کرده بودند، ساعات به مراتب بیشتری را در محیط‌های آموزشی سپری کردند تا آنها هم از این نوع خدمات بهره‌مند شوند.

 

برنامه جامع رفتاری و مداخله زودهنگام برای کدام دسته از کودکان استفاده میشود؟

لازم به ذکر است که ESDM عبارت از اولین مداخله زودهنگام برای آن دسته از کودکان نوپا با ASD است که تحت مطالعه بالینی کنترل‌ شده مداخله ‌های فشرده اولیه قرار می‌گیرند و حاکی از هم ارتقای مهارت‌های اجتماعی و هم بهبود واکنش‌های مغز به محرک اجتماعی می‌باشد. این نتایج بهینه شامل افزایش ضریب هوشی ، افزایش رفتارهای سازگارانه و اجتماعی و همچنین ترویج رشد طبیعی مغز و رفتاری است که پتانسیل کودک را برای مشارکت معنادار در جامعه در سال‌ های بزرگسالی خود بهینه می کند.

جرالدین داوسن، دارای مدرک دکترا، دبیرکل ارشد علوم Autism Speaks می‌گوید: جای امیدواری بسیاری وجود دارد وقتی که می‌بینیم آن دسته از کودکانی که دو سال مداخله ESDM را دریافت کرده‌اند نیاز به ساعات کمتری از خدمات ویژه آموزشی و درمانی در مدت باقی‌مانده از دوره پیش‌دبستانی دارند. در واقع کودکان کم‌ سن‌ و سالی که ESDM دریافت کرده‌اند نه تنها در کوتا‌ه مدت در رابطه با ارتقای IQ و مهارت‌های اجتماعی و نیز عملکرد مغز منفعت می‌کنند، بلکه می ‌بینیم که این کودکان در طول مدت باقی‌مانده از دوره پیش ‌دبستانی هم نیاز کمتری به پشتیبانی ویژه آموزشی دارند.

 

کاردرمانی کودکان

 

 

کارایی سرمایه گذاری روی ESDM

در طول این یافته‌ ها، 21 کودک که تحت ESDM قرار گرفته بودند با 18 کودک مقایسه شدند که در دوره دو ساله از مداخله‌ های زودهنگام اجتماعی کاردرمانی کودکان بهره برده بودند و بعد هم چهار سال به آن ادامه داده بودند و همچنین تحت بررسی دقیق پژوهشگر اصلی مطالعه، یعنی آنت ‌مرکر‌استز، با مدرک دکترا، قرار داشتند که دانشیار تحقیقات گروه علوم گفتار و شنوایی و پژوهش مرکز توسعه انسانی و ناتوانی دانشگاه واشینگتن‌ دی ‌سی می‌باشد. دکتر استز تمامی خدماتی را که کودکان همچنان بعد از دوره پس از مداخله دریافت کرده بودند گردآوری نمود و سپس دکتر مندل آنها را به 9 دسته درمانی تقسیم‌ بندی نمود و هزینه هر دسته را با ضرب ‌نمودن تعداد ساعات هر نوع خدمات کاردرمانی دریافتی در واحدهای معمول هزینه برمبنای مدل‌های بازپرداخت عمومی در ایالات ‌متحده و بریتانیا محاسبه کرد.

درعین‌ حال‌ که ESDM هزینه‌ های مقدماتی را کاهش می‌ دهد و در دو سال اول حیات، بهره‌ گیری از آن مستلزم هزینه بالایی است، ولی در پایان دوره ابتدایی و زمانی که کودکان وارد دبیرستان می‌شوند، ESDM موجب بازگشت مثبت سرمایه می‌شود که این اتفاق به هنگام وارد شدن به دوره دبیرستان می‌افتد.

 

کاردرمانی

 

دکتر مندل می‌گوید: بر اساس اطلاعاتی که جمع‌ آوری کردیم، کارآیی هزینه ESDM در دوره نسبتاً کوتاه زمانی مشهود است، حتی وقتی که فقط همین گروه محدود را که خدمات دریافت کرده بودند بررسی کردیم هم نشان از مقرون به صرفه بودن طرح داشت.

وی ادامه داد: با توجه به چیزهایی که در مورد بهره‌گیری از خدمات از سوی کودکانی که در سن اوتیسم قرار دارند می‌دانیم، بسیار یحتمل است که صرفه‌ جوئی بلند مدت هزینه به مراتب بیشتر باشد.

با گذشت دو سال پس از دریافت ESDM، مشتمل بر تمامی خدمات کاردرمانی مربوطه، این رویه دارای هزینه ماهیانه تقریباً 000 10 دلار بوده است. متوسط هزینه ماهانه ESDM به تنهایی برای هر کودک معادل 5560 دلار است. کودکانی که در گروه کنترل قرار داشتند و مداخله زودهنگام استاندارد و مبتنی بر اجتماع کاردرمانی کودکان را دریافت می‌کردند هزینه ماهانه پرداختی ‌شان عبارت از 5200 دلار برای هر کودک بوده است.

در طول چهار سال بعد از مداخله زودرس، که در طول آن کودکان مورد پیگیری قرار گرفتند، گروه مشترک ESDM بطور متوسط نیاز به 4450 دلار برای خدمات مربوطه داشتند، که عبارت از گفتاردرمانی، فیزیوتراپی، کاردرمانی و ABA می‌باشد. کودکانی نیز که از تحت مداخله اجتماعی قرار گرفته بودند بطور متوسط 5550 دلار برای خدمات مذکور نیاز داشتند.

 

مداخله زودهنگام کاردرمانی کودکان برای مشارکت تحصیلی کودکان

 

به اعتقاد دکتر مندل، این مطالعه بسیار بحث ‌برانگیز است. وی گفت: ما در این مطالعه از تعریف بسیار محدود هزینه استفاده کردیم که صرفاً شامل خدمات ویژه کاردرمانی کودکان اوتیسم از جمله درمان‌ های فیزیکی، شغلی و گفتاردرمانی و نیز ABA بوده است. من فکر می‌کنم کارآیی هزینه می‌تواند به مراتب بیشتر باشد اگر در مورد هزینه‌ های سلامتی و اقتصاد کل خانواده هم ارزیابی انجام بدهیم که از آن جمله می‌توان به توانایی پدر و مادر برای ادامه شغل خود با وجود زمان صرف شده برای کودک و درآمد آنها در طول زمانی که کودک خدمات مذکور را دریافت می‌کند اشاره کرد.

مطالعات قبل نشان داده است ESDM، که ترکیبی از شیوه‌ های آموزش تحلیل رفتاری کاربردی (ABA) با روش ‌های توسعه مبتنی بر ارتباط در کاردرمانی کودکان اوتیسم است، به دستآوردهای قابل‌توجهی در زمینه شناخت، زبان و مهارت ‌های روزانه زندگی دست یافته است که در مقایسه با بچه‌ های دارای ASD بیان می‌شود که تحت مداخله‌ های معمول موجود در جامعه قرار گرفته‌اند.

 

معیارهای بررسی میزان اثربخشی مطالعه

بطور متوسط، کودکان دوره پیش‌ دبستانی که به مدت دوسال کاردرمانی ESDM دریافت کرده بودند در امتیاز IQ، به امتیاز 5 /17 دست یافتند که این امتیاز در بین کودکان دسته مداخله اجتماعی برابر 7 بوده است.

دکتر مندل چنین نتیجه‌ گیری می‌کند: ما با این مطالعه به یک چارچوب مهم دست یافتیم، بگونه ‌ای که ارزیابی کاردرمانی ها و مداخله ‌های معتبر باید در بلند مدت به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. این معیارها، یعنی تعداد خدمات عملکردی و ساعات خدمات پشتیبانی افراد که همچنان دریافت می‌کند، عبارت از موارد بسیار مهم برای نشان دادن اثربخشی مطالعه است.

تأمین مالی تحقیق حاضر از سوی Autism Speaks صورت گرفته است.  

 

کلینیک کاردرمانی آریان

 

 کلینیک آریان با خدماتی از قبیل بازی درمانی، گفتاردرمانی، تمارین حرکتی و حسی و خدمات متنوع دیگرآماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. جهت تماس با کلینیک کاردرمانی آریان از طریق شماره های زیر اقدام کنید:

021-22091719

021-22142604

021-26766428

و شماره واتساپ:09301969614

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.