کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی حسی

  • صفحه اصلی
  • کاردرمانی حسی ضعف ‌های کودکان اوتیسمی را کاهش می‌ دهد
کاردرمانی حسی ضعف ‌های کودکان اوتیسمی را کاهش می‌ دهد

کاردرمانی حسی ضعف ‌های کودکان اوتیسمی را کاهش می‌ دهد

تاثیرات درمان ادغام حسی در کاردرمانی کودکان

نتایج بدست آمده از گروه بندی کاردرمانی کودکان به روش ادغام حسی

آن دسته از کودکان مبتلاء به اوتیسم که تحت کاردرمانی ادغام حسی قرار گرفتند در مقایسه با آنهایی که درمان‌ های استاندارد دریافت می‌ کردند علایم رفتاری کمتری در رابطه با ضعف ناشی از اوتیسم از خود نشان دادند. این علایم شامل حرکات یا اعمال تکراری دست، ایجاد سروصدا، پریدن یا داشتن علایق بسیار محدود می‌باشد که غالباً در توجه و یادگیری دخالت می‌‌کند.

تاثیرات درمان ادغام حسی در کاردرمانی کودکان 

والدین كودكان مبتلا به اوتیسم برای كمك به فرزندان خود در مواجهه با این اختلال به طور فزاینده ای به سمت درمان ادغام حسی روی می آورند و نتایج خوبی را می بینند. در سال 2007 ، 71 درصد والدینی که به دنبال جایگزینی برای گزینه های درمانی سنتی بودند از روش های کاردرمانی ادغام حسی استفاده کردند و 91 درصد این روش ها را مفید می دانند.

یک مطالعه جدید از محققان دانشگاه تمپل ، که طی ماه جاری در کنفرانس انجمن کاردرمانی آمریکا در سال 2008 ارائه شده است ، نشان داد که کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم که تحت کاردرمانی یکپارچگی حسی قرار گرفته اند ، در مقایسه با کودکانی که تحت درمان های استاندارد قرار گرفتند ، علایم اوتیسمی کمتری نشان دادند.

این علایم شامل حرکات یا اعمال تکراری دست، ایجاد سروصدا، پریدن یا داشتن علایق بسیار محدود می‌باشد که غالباً در توجه و یادگیری دخالت می‌‌کند.

 

کاردرمانی

 

بث‌ فیفر با مدرک دکترای OTR/L, BCP و مویا کینلی با مدرک دکترای OTR/L از دپارتمان کاردرمانی کالج متخصصان بهداشت، دانشگاه تمپل، که جزو پژوهشگران این تحقیق هستند گفته ‌اند: کودکانی که در گروه مداخله درمانی به روش ادغام حسی قرار داشتند موفق شدند به اهداف بیشتری که از سوی والدین و درمانگران برایشان در نظر گرفته شده بود دست یابند. پیشرفت کودکان در زمینه اهدافی چون پردازش و تنظیم حسی، عواطف اجتماعی و فعالیت‌های عملکردی حرکتی محسوس بوده است.

تلفیق یا یکپارچگی حسی در کاردرمانی کودکان عبارت از توانایی مغز در ادغام صحیح تعدادی بیشماری از اطلاعات وارده از راه حس و نیز بکارگیری درست آنها می‌باشد.

اختلال عملکرد در این زمینه موجب می‌شود تا افراد مبتلاء به اوتیسم نتوانند مانند سایر افراد سازگاری لازم را داشته باشند و عملکردهای عادی را در محیط انجام بدهند. آنها ممکن است حساسیّت بسیار بالایی نسبت به صدا یا لمس کردن داشته باشند و یا توانایی تحمل صداهای آزاردهنده یا جنس بعضی پارچه‌ها را نداشته باشند. احتمالاً واکنش آنها عبارت از اعمال حرکتی تکانشی، ایجاد سروصدا و یا فرار خواهد بود.

فیفر و کینلی عضوی از گروه پژوهشگرانی هستند که درصدد درک بیشتر جنبه ‌های علمی مربوط به کاردرمانی کودکان با استفاده از شیوه ادغام حسی می‌باشند.

فیفر می‌گوید: این موضوع با شواهد محکمی مستند شده است که کودکان در طیف اوتیسم دارای تفاوت‌ هایی در زمینه روش پردازش اطلاعات حسی و پاسخ حرکتی دارند. درحالیکه اغلب خانواده ‌ها به دنبال شیوه ادغام حسی به علت نتایج مثبت آن می‌باشند، تحقیقات بیشتری برای اثبات علمی اثربخشی آن مورد نیاز است.

کودکانی که تحت درمان یکپارچه ‌سازی حسی قرار می‌گیرند، بطور معمول در فعالیت‌ های مبتنی بر حس شرکت می‌کنند تا به آنها کمک شود که به نحو بهتری واکنش‌های رفتاریشان را نسبت به احساسات و موقعیت ‌هایی تنظیم کنند که به نظرشان آزاردهنده یا دردناک بوده است.

در واقع کودکی که نسبت به حتی لمس جزئی هم حساسیت بیش از اندازه دارد ممکن است از بازی در میان بالش‌ های بزرگ اسفنجی و غلتیدن روی آنها لذت ببرد، و بعد از آن احتمالاً راحت تر خواهد توانست پارچه ‌های دیگر را هم بشناسد، آنها را لمس کند و بر روی آنها بازی کند. این امر به نوبه خود باعث مراقبت از خود در فعالیت‌ هایی مثل مهارت های لباس پوشیدن، شستشو و فعالیت‌ های کلاس درس می‌شود که نیاز به مدیریت بیشتر حساسیت ناشی از لمس دارد.

 

کاردرمانی کودکان اوتیسم با استفاده از ادغام حسی

 

در محیط‌های آموزشی و نیز در خانه، رفتار این کودکان به عنوان رفتارهایی تعمدی و قابل‌ کنترل تفسیر شده و دلایل بروز آن و حساسیت بیش از حد بچه ‌ها تشخیص داده نمی‌شود، و به زعم کینرلی، این شرایط برای کودک بسیار استرس‌ زا و دلسردکننده است.

این مطالعه، تابستان گذشته در یک کمپ نزدیک به آلنتاون، انجام شد که برای کودکان اوتیسمی برپا شده بود. شرکت‌ کنندگان آن در بازه سنی 6 تا 12 سال بوده و مبتلا به اوتیسم یا اختلال فراگیر رشد بودند.

یک گروه (متشکل از 17 نفر) تحت کاردرمانی مرسوم حرکتی، قرار گرفتند و گروه دیگر (متشکل از 20 نفر) کاردرمانی ادغام حسی را دریافت کردند. هر کودک در 18 جلسه کاردرمانی، طی یک دوره شش هفته‌ای شرکت نمود.

یک آمارگر بصورت تصادفی، شرکت ‌کنندگان را به گروه ها اختصاص می‌داد، اطلاعات مربوطه در سایت قابل ‌دسترس هماهنگ‌کننده پروژه بوده است. پژوهشگران اولیه اطلاعی از اختصاص افراد به گروه‌ ها نداشتند و قبل و بعد مطالعه، به عنوان ارزیاب فعالیت می‌کردند.

والدین نیز اطلاعی از مداخله ‌های کاردرمانی تخصیص ‌یافته برای فرزندان خود نداشتند و در محل هم نبودند. البته این امکان وجود داشت که کودکانی که قادر به صحبت بودند از فعالیت‌هایی که در آن شرکت کرده بودند سخن بگویند، که این امر بی ‌اطلاع بودن والدین را تحت تاثیر قرار می‌داد.

 

کاردرمانی

 

نتایج بدست آمده از گروه بندی کاردرمانی کودکان به روش ادغام حسی 

پژوهشگران برای داده‌ های نتایج بدست آمده از کاردرمانی کودکان، از مقیاس‌های متعددی استفاده کردند که رفتار را نیز می‌سنجد. درعین‌حال که هر دو گروه پیشرفت ‌های قابل ‌توجهی داشتند، ولی در پایان مطالعه، کودکان موجود در گروه ادغام حسی در زمینه‌های بخصوصی، پیشرفت بیشتری از خود نشان داده بودند.

فیفر می‌گوید: این مطالعه آزمایشی، در واقع پایه و اساس چگونگی طراحی آزمایش‌ های تصادفی کنترلی را برای روش کاردرمانی ادغام حسی در نمونه‌ هایی با اندازه بزرگ‌ تر نشان می‌دهد، و به ویژه مسائلی را با سنجش ‌هایی چون حساسیت ابزارهای ارزیابی برای سنجش تغییرات در این جمعیت مشخص می‌کند.

وی در ادامه می‌ گوید: درمان به روش ادغام حسی نوعی مداخله در کاردرمانی کودکان است که بصورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی برای تأیید و اعتبار بخشی چیزی که در رابطه با ادغام حسی بصورت حرفه ‌ای انجام می‌دهیم نیاز مبرم به تحقیقات بیشتر همچون آزمایش‌ های تصادفی کنترل مشهود است.

مجری دیگر این طرح، کریستی کوئنیگ با مدرک دکترای OTR/L، مدرسه فرهنگ اشتینهارد، آموزش و توسعه انسانی و دانشگاه نیویورک است. بودجه آن از سوی Autism Speaks تأمین شده که به بودجه تحقیقات جهانی زیست‌ پزشکی پیرامون علل اوتیسم، بازداری از آن ودرمان و معالجات این بیماری و نیز افزایش آگاهی عمومی در مورد اوتیسم و اثرات آن روی افراد، خانواده‌ها و جامعه اختصاص یافته است. 

 

 کلینیک آریان با خدماتی از قبیل بازی درمانی، گفتاردرمانی، تمارین حرکتی و حسی و خدمات متنوع دیگرآماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. جهت تماس با کلینیک کاردرمانی آریان از طریق شماره های زیر اقدام کنید:

021-22091719

021-22142604

021-26766428

و شماره واتساپ:09301969614

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.